Impacto de variables socioeconómicas en el desempeño estudiantil
Impact of socioeconomic variables on student performance
Abstract (en)
This document aims to identify explanatory elements to the variability observed in the results of the Saber Pro tests in the modules of Written Communication, English, Critical Reading, Quantitative Reasoning and Citizen Competences from databases supplied by the Colombian Institute for the Promotion of Higher Education Institute in the period between 2012-10 y 2015-30 of students of Pontical Bolivarian University. It was analyzed variables of binary type corresponding to the existence or not of resources such as Internet, Television, Telephony, Washing Machine, Oven, Microwave, Fridge, Car, and DVD Player in the homes in which the student resides. In virtue of the large amounts of data the two-step-cluster analysis technique was selected to know the grouping of the information. Whith these results a parallel was made with the scores obtained in the Saber Pro test and it was found that, mostly, the students with more economic resources obtain better scores in the test.
Abstract (es)
Se pretende identicar elementos explicativos a la variabilidad observada en los resultados obtenidos de las pruebas Saber Pro en los módulos de Comunicación Escrita, Inglés, Lectura Crítica, Razonamiento Cuantitativo y Competencias Ciudadanas a partir de las bases de datos suministradas por el Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior en el periodo comprendido entre 2012-10 y 2015-30 de los estudiantes de la Universidad Pontificia Bolivariana de Colombia. Se analizaron variables de tipo binario correspondientes a la existencia o no de recursos como internet, televisión, telefonía, lavadora, horno, microondas, nevera, automóvil y reproductor DVD en los hogares en los que reside el estudiante. En virtud de la gran cantidad de datos con la que se cuenta se seleccionó la técnica de Clúster Bietápico para conocer la agrupación de la información. Con éstos se realizó un paralelo con los puntajes obtenidos en la prueba Saber Pro y se encontró que, en su mayoría, los estudiantes con mayores recursos económicos obtienen los mejores puntajes en las Pruebas en cuestión.
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Comunicaciones en Estadística
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors maintain the rights to the articles and therefore they are free to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the work under the following conditions:
Recognize the credits of the work in the manner specified by the author or licensor (but not in a way that suggests that, you have their support or that they support your use of their work).
Comunicaciones en Estadística is licensed under Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Universidad Santo Tomás preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the aforementioned license.