Published
2024-06-03

La moda ecológica análisis de las percepciones del consumidor en relación con los valores prosociales

Ecological fashion analysis of consumer perceptions in relation to prosocial values

DOI: https://doi.org/10.15332/27113833.9699
María Cristina Otero Gómez
Valentina Rodríguez Ramírez
Wilson Giraldo Pérez

Abstract (en)

The fast fashion industry is questioned for encouraging excessive consumption, programmed obsolescence and for covering up the unsustainable side of its business practices on the environment. Despite this, there are people who prioritize the welfare of others before thinking about their own welfare and peace of mind, so in their consumption decisions the benefit of others is always present. Therefore, this paper focuses on analyzing how the prosocial values of young people in Villavicencio are related to the intention to buy ecological fashion. Therefore, this paper compiles the responses of 191 young university students. The variables analyzed are prosocial values and purchase intention, and Spearman’s coef ficient test was used to analyze their correlation. The main results confirm a positive relationship between the willingness to help others and the interest in making purchases of ecological fashion. It is concluded that the young people of Villavicencio exhibit their prosocial values when demonstrating their behaviors as consumers of goods and services, mainly in the intention to purchase ecological fashion.

Keywords (en): Fashion, Ecology, Textile industry, Environmental sustainability, Consumption, Ecological fashion

Abstract (es)

La industria de la moda rápida es cuestionada por fomentar el consumo desmedido, por la obsolescencia programada y por el encubrimiento del lado insostenible de sus prácticas comerciales y su efecto en el medio ambiente. A pesar de esto, existen personas que priorizan el bienestar de otros antes de pensar en su bienestar y tranquilidad, por lo que en sus decisiones de consumo siempre está presente el beneficio de terceros. Este trabajo se enfoca en analizar de qué manera los valores prosociales de los jóvenes de Villavicencio se relacionan con la intención de compra de moda ecológica. Por tanto, en este documento se recopilan las respuestas de 191 jóvenes universitarios. Las variables analizadas son los valores prosociales y la intención de compra, y para analizar su correlación se empleó la prueba del coeficiente de Spearman. Los principales resultados confirman una relación positiva entre la disposición de ayudar a otros y el interés por realizar compras de moda ecológica. Se concluye, que los jóvenes de Villavicencio exhiben sus valores prosociales a la hora de demostrar sus comportamientos como consumidores de bienes y servicios, principalmente en la intención de compra de moda ecológica.

Keywords (es): Moda, Ecología, Industria textil, Sostenibilidad ambiental, Consumo, Moda ecológica

References

Achabou, M. A., Dekhili, S. y Codini, A. P. (2020). Consumer preferences towards animal-friendly fashion products: an application to the Italian market. Journal of Consumer Marketing, 37(6), 661-673. https://doi.org/10.1108/JCM10-2018-2908

Akdeniz, B., Calantone, R. y Voorhees, C. (2013). Effectiveness of marketing cues on consumer perceptions of quality: The moderating roles of brand reputation and third‐party information. Psychology & Marketing, 30(1), 76-89. https://doi.org/10.1002/mar.20590

Auné, S. E., Blum, D., Abal Facundo, J. P., Lozzia, G. S. y Horacio, F. A. (2014). La conducta prosocial: Estado actual de la investigación. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 11(2), 21-33.

Conferencia de la Organización de las Naciones Unidas sobre comercio y desarrollo [UNCTAD]. (2019). Informe sobre el comercio y el desarrollo 2019. https://unctad.org/es/system/files/official-document/tdr2019overview_es.pdf

Dallo, E. (2022, 02 noviembre). La segunda industria más contaminante. El desierto de Atacama, el mayor vertedero de ropa del mundo. El Confidencial. https://www.elconfidencial.com/medioambiente/ciudad/2022-02-11/atacama-elmayor-vertedero-de-ropa-delmundo_3373533/

De la Rosa Navarro, D. (1999). Consumo y marketing en los albores del nuevo milenio. En la gestión de la diversidad: XIII Congreso Nacional, IX Congreso Hispano-Francés, Logroño, España, 327-332. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/565221.pdf

Escobar, J. (2010). Revisión teórica respecto a las conductas prosociales. Análisis para una reflexión. Psicogente, 13(24), 369-388.

González, J. (2020, 13 de enero). Conozca los beneficios por los que los consumidores están dispuestos a pagar más. La República. https://www.larepublica.co/consumo/conozca-los-beneficios-por-los-quelos-consumidores-estan-dispuestos-apagar-mas-2951237

Henninger, C. (2015). Traceability the new eco-label in the slow-fashion industry? consumer perceptions and micro-organizations responses. Sustainability, 7, 6011-6032. https://doi.org/10.3390/su7056011

Hwang, C., Lee, Y., Diddi, S. y Karpova, E. (2016). Don’t buy this jacket: Consumer reaction toward anti-consumption apparel advertisement. Journal of

Fashion Marketing and Management, 20(4), 435-452. https://doi.org/10.1108/JFMM-12-2014-0087

ICBF. (2009). Promoción de comportamientos prosociales para la identificación y la prevención de la agresión en la primera infancia. Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. https://docplayer.es/6902987-Instituto-colombiano-debienestar-familiar.html

Jeong, D. y Ko, E. (2021). The inf luence of consumers’ self-concept and perceived value on sustainable fashion. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 31(4), 511-525. https://doi.org/10.1080/21639159.2021.1885303

Lara, L. (2015, 04 de diciembre). El sector de la Moda en España: apuestas para 2020. KPMG tendencias. https://www. tendencias.kpmg.es/2015/12/el-sectorde-la-moda-en-espana-apuestas-para2020/

Lu, X., Sheng, T., Zhou. X., Shen, C. y Fang, B. (2022). How does young consumers’ greenwashing perception impact their green purchase intention in the fast fashion industry? An analysis from the perspective of perceived risk theory. Sustainability, 14(20), 13473. https://doi.org/10.3390/su142013473

Mason, M., Pauluzzo, R. y Umar, R. (2022). Recycling habits and environmental responses to fastfashion consumption: Enhancing the theory of planned behavior to predict Generation Y consumers’ purchase decisions. Waste Management, 139,146-157. https://doi.org/10.1016/j.wasman.2021.12.012

Mira, D. (2018). ¿Qué es el ‹fast fashion’ y por qué está haciendo de la moda un negocio insostenible? Contreebute. https://www.contreebute.com/blog/que-es-el-fast-fashion-y-por-que-estahaciendo-de-la- moda-un-negocioinsostenible

Mishra, S., Malhotra, G., Chatterjee, R. y Shukla, Y. S. (2021). Impact of self-expressiveness and environmental commitment on sustainable consumption behavior: the moderating role of fashion consciousness. Journal of Strategic Marketing, 1-23 https://doi.org/10.1080/0965254X.2021.1892162

Petro, G. (2022). Gen Z is emerging as the sustainability generation. First Insight.

Rapert, M., Thyroff, A. y Grace, S. (2021). The generous consumer: Interpersonal generosity and pro-social dispositions as antecedents to cause-related purchase intentions. Journal of Business Research, 132, 838-847. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.10.070

Ray, S. y Nayak, L. (2023). Marketing sustainable fashion: trends and future directions. Sustainability, 15(7), 6202. https://doi.org/10.3390/su15076202

Revista P&M. (2023, 09 de febrero). 9 de cada 10 personas en Latinoamérica consideran que la sustentabilidad tiene un rol importante en su vida cotidiana. Revista P&M. https://www.revistapym.com.co/articulos/comunicacion/59728/9-de-cada10-personas-en-latinoamericaconsideran-que-la-sustentabilidadtiene-un-rol-importante-en-su-vidacotidiana

Sánchez, A. (2019, 01 de octubre). El mercado del fast fashion en Colombia tiene una expectativa de crecimiento de 9 %. La República. https://www.larepublica.co/empresas/el-mercadodel-fast-fashion-en-colombia-tieneuna- expectativa-de-crecimientode-9-2915829

Sánchez, J. (2014). Contextualización y enfoques en el estudio de comportamientos proambientales o ecológicos con miras a la perfilación del consumidor verde. Suma de Negocios, 5(10), 34-39. https://doi.org/10.1016/s2215-910x(14)70007-2

Szabo, S. y Webster, J. (2021). Perceived greenwashing: the effects of green marketing on environmental and product perceptions. Journal of Business Ethics 171(4). https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10551-020-04461-0

Tilikidou, I. (2007). The effects of knowledge and attitudes upon Greeks’ pro-environmental purchasing behaviour. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 14(3). https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/csr.123

Van Prooijen, J. W., De Cremer, D., Van Beest, I., Ståhl, T., Van Dijke, M. y Van Lange, P. A. M. (2008). The egocentric nature of procedural justice: Social value orientation as moderator of reactions to decisionmaking procedures. Journal of Experimental Social Psychology, 44(5),1303-1315.https://doi.org/10.1016/j.jesp.2008.05.006

Vita, M. L. (2020, 23 de enero). Los jóvenes prefieren comprar los productos de las marcas que trabajan por el planeta. La República. https://www.larepublica.co/responsabilidad-social/los-jovenesprefieren-comprar-los-productosde-las-marcas-que-trabajan-por-elplaneta-2955250

Webb, D. J., Green, C. L. y Brashear, T. G. (2000). Development and validation of scales to measure attitudes inf luencing monetary donations to charitable organizations. Journal of the Academy of Marketing Science, 28(2), 299-309. https://doi.org/10.1177/0092070300282010

WGSN. (2021, 26 de octubre). WGSN presenta su informe sobre sostenibilidad. WGSN. https://www.wgsn.com/es/wgsn/press/pressreleases/wgsn-presenta-su-informesobre-sos

Yanyan, Q., Weizhi, N., Huajian, C., Haiyan, W. y Xun, L. (2020). Empathy or schadenfreude? Social value orientation and affective responses to gambling results. Personality and Individual Dif ferences, 153, 15. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.109619

Yoon, N., Lee, H. K. y Choo, H. J. (2020). Fast fashion avoidance beliefs and anti-consumption behaviors: the cases of Korea and Spain. Sustainability, 12(17), 6907. https://doi.org/10.3390/su12176907

Zahid, M., Bakhtiar, A., Ahmad, M., Thurasamy, R. y Amin, A. (2018). Factors affecting purchase intention and social media publicity of green products: the mediating role of concern for consequences. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 25(3), 225-236. https://doi.org/10.1002/csr.1450

Dimensions

PlumX

Visitas

147

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Otero Gómez, M. C., Rodríguez Ramírez, V., & Giraldo Pérez, . W. (2024). Ecological fashion analysis of consumer perceptions in relation to prosocial values. Episteme. Revista De Estudios Socioterritoriales, 15(2), 94-105. https://doi.org/10.15332/27113833.9699