Aula inversa desde la virtualidad para la Investigación Aplicada e Innovación del Centro Metalmecánico SENA Distrito Capital
Flipped classroom from virtuality to the Applied Research and Innovation of the Centro Metalmecánico SENA Distrito Capital
Abstract (en)
The purpose of this paper is to socialize the contribution of the flipped classroom from virtuality for research and innovation of the E-InnovaCMM Research Seminar of the Centro Metalmecánico SENA, Distrito Capital (Metallurgical Center) for which a MOOC (Massive Open Online Course) implemented in the NeoLMS Platform has been developed. This course not only contributes to the qualified registration and high quality processes before the Ministry of National Education, but also allows the development of competencies in research, innovation and entrepreneurship, both for teachers and students. In addition, it opens an opportunity for dissemination and scientific and innovative production for the structuring, monitoring and development of projects from the area of Automation and Control of the Centro Metalmecánico of the SENA, Capital District. The result obtained was the development of a strategy and roadmap for formative research in context, based on the local and regional needs identified by the apprentices residing in the deep province and in the capital cities, contributing to the generation of knowledge with the support of the research groups GICEMET, of the Centro Metalmecánico SENA Capital District, ReNuevaTe Ciencia Tecnología e Innovación, of the Universidad de Caldas, and Biemarc, of the Universidad de La Guajira.
Abstract (es)
El propósito de este escrito es socializar la contribución del aula inversa desde la virtualidad para la investigación e innovación del Semillero de Investigación E-InnovaCMM del Centro Metalmecánico SENA, Distrito Capital, para lo cual se ha desarrollado un MOOC Massive Open Online Course (Curso Masivo en Línea de Acceso Abierto) implementado en la Plataforma NeoLMS. Este curso no solo contribuye a los procesos de registro calificado y de alta calidad ante el Ministerio de Educación Nacional, sino que permite desarrollar competencias en investigación, innovación y emprendimiento, tanto a docentes como estudiantes. Además, les abre una oportunidad para realizar divulgación y producción científica e innovadora para la estructuración, seguimiento y desarrollo de proyectos desde el área de Automatización y Control del Centro Metalmecánico del SENA Distrito Capital. El resultado obtenido fue el desarrollo de una estrategia y hoja de ruta para investigación formativa en contexto, partiendo de las necesidades locales y regionales que identifican los aprendices residentes en la provincia profunda y en las ciudades capitales, contribuyendo a la generación de conocimiento con el apoyo de los grupos de investigación GICEMET, del Centro Metalmecánico SENA Distrito Capital, ReNuevaTe Ciencia Tecnología e Innovación, de la Universidad de Caldas, y Biemarc, de la Universidad de La Guajira.
References
Anabela, J. M. (2016). El desarrollo de la interacción oral en la clase de E/LE (A2. 1) [Tesis de maestría, Universidad de Lisboa]. https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/29940/1/ulfpie051432_tm.pdf
Camacho, P. (2009). Metodología PACIE. Recuperado de: http://vgcorp.net/pedro/?page_id=20
Cárdenas Espinosa, R. D. (2017). B-Learning en la enseñanza de las matemáticas aplicadas. Memorias 2° Encuentro Nacional de Matemáticas: Escenarios de prospectiva en el SENA. Editorial SENA.
Coufal, K. (2014). Flipped learning instructional model: perceptions of video delivery to support engagement in eighth grade math. (Tesis doctoral). ProQuest, UMI Dissertations Publishing (UMI3634205).
Domínguez, J., Rama, C. y Rodríguez, J. (2013). La educación a distancia en el Perú. Chimbote. Perú: Universidad Católica los Ángeles de Chimbote. https://bit.ly/38UiahN
Fuentes, M., Prada, D., Vargas, A., & Caicedo, G. (2011). Gestión tecnológica: conceptos y casos de aplicación. Revista GTI, 10(26), 43-54.
Fuentes, M., Ramirez, P., Vargas, A. & Carrillo, G. (2012). Gestión tecnológica: conceptos y casos de aplicación. Gerencia Tecnológica Informática, 10(26).
García, R. y Rodríguez, M. (2016). El aula invertida (flipped classroom) en educación primaria. https://www.researchgate.net/publication/305474488_El_aula_invertida_flipped_classroom_en_Educacion_Primaria
Lage, M., Platt, G. y Treglia, M. (2000). Inverting the classroom: A gateway to creating an inclusive learning environment. The Journal of Economic Education, 31(1), 30-43.
Martínez-Olvera, W., Esquivel-Gámez, I. y Martínez Castillo, J. (2014). Aula invertida o modelo invertido de aprendizaje: origen, sustento e implicaciones. En I. Esquivel-Gámez (ed), Los modelos tecno-educativos, revolucionando aprendizaje del siglo XXI (pp. 143-160). Universidad Veracruzana. https://www.researchgate.net/publication/273765424_Aula_Invertida_o_Modelo_Invertido_de_Aprendizaje_origen_sustento_e_implicaciones
Moya, J. (Ed.). (2017). La docencia universitaria mediante el enfoque del aula invertida. Ediciones Octaedro.
Porras, A. A., Castilla, I. y Rivera, K. (2017). e-Learning: Rompiendo fronteras. Redes de Ingeniería, 91-100. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/REDES/article/view/12480
Talbert, R. (2012). Inverted Classroom. Colleagues, 9(1), 7. http://scholarworks.gvsu.edu/colleagues/vol9/iss1/7
Thamhain, H. J., (2005). Management of Technology: Managing effectively in technology – intensive organizations. John Wiley & Sons.
How to Cite
License
Copyright (c) 2022 Universidad Santo Tomás

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors sign a transfer of rights so that Universidad Santo Tomás can publish the articles under the conditions described below. The authors, readers and other users are free to share, copy, distribute, perform and publicly communicate the work under the following conditions:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
CITAS is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).

Until 2019 the documents published in the magazine were under the Creative Commons Attribution-ShareAlike license (CC BY-SA), however, in order to guarantee the open and free distribution of the content published in the magazine, it was decided to change the type Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-NC-SA 4.0)




