Habilidades de pensamiento crítico en estudiantes de Ingeniería de Sistemas en modalidad virtual
Critical thinking skills in systems engineering students in virtual classes
Abstract (en)
This article shows the results of the first phase of a research exercise that has been projected to be developed in two major moments. The phase described below is oriented to the conceptual exploration of critical thinking, the subskills that emerge from the exploration of the literature and the fields of thought involved in the training of systems engineers. Phase two seeks to apply instruments to collect information on the formation of critical thinking in different components of the virtual classes from the analysis of online courses and the perceptions of those involved in the training process: teachers and students.
The problem statement is presented, which shows the need to determine the scope achieved by the pedagogical model of Área Andina specifically in the formation of higher-order thinking skills. The methodology of this phase responds to the exploration of the literature related to the object of study.
Abstract (es)
El presente artículo muestra los resultados de la primera fase de un ejercicio de investigación que se ha proyectado para desarrollar en dos grandes momentos. La fase que se describe a continuación está orientada a la exploración conceptual del pensamiento crítico, las subhabilidades que se desprenden de la exploración de la literatura y los campos de pensamiento involucrados en la formación de los ingenieros de sistemas. La fase dos busca aplicar instrumentos que permitan recolectar información sobre la formación del pensamiento crítico en diferentes componentes de la modalidad virtual desde el análisis de los cursos virtuales y las percepciones de los involucrados en el proceso formativo: docentes y estudiantes.
Se presenta el planteamiento del problema, que evidencia la necesidad de determinar el alcance que ha logrado el modelo pedagógico del Área Andina específicamente en la formación de las habilidades de pensamiento de orden superior. La metodología de esta fase responde a la exploración de la literatura relacionada con el objeto de estudio.
References
Amestoy de Sánchez, M. (2002). La investigación sobre el desarrollo y la enseñanza de las habilidades de pensamiento. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1). https://www.redalyc.org/pdf/155/15504108.pdf
Calle, G. (2013). La evaluación de las habilidades del pensamiento crítico asociadas a la escritura digital. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (40), 68-83. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1942/194229200005
Cárdenas, E. (2009). Hacia la conceptualización del pensamiento científico tecnológico en educación en tecnología: comprensión de un concepto, 73, 66-71. https://www.researchgate.net/publication/318354470_Hacia_la_Conceptualizacion_del_Pensamiento_Tecnologico_en_Educacion_en_Tecnologia_Comprension_de_un_Concepto/link/59658bb3aca27227d78c678a/download
Da Dalt de Mangione, E. y Anglat, H. (2007). Evaluación de la competencia crítica a través del test Watson-Glaser: exploración de sus cualidades psicométricas, 3(6). https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/6071/1/evaluacion-competencia-critica-test-watson-glaser.pdf
Facione, P. (2007). Pensamiento crítico: ¿qué es y por qué es importante? 22, 23-56 http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/PensamientoCriticoFacione.pdf
Flores, M. (2014). La competencia comunicativa escrita de los estudiantes de ingeniería y la responsabilidad institucional. Innovación Educativa, 14(65), 43-59. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1794/179431512004
Halpern, D. (2006). Halpern critical thinking assessment using everyday situations: Background and scoring standards (2º Report). Unpublished manuscript. Claremont McKenna College.
Kuhn, D. (2005). Education for thinking. Harvard University Press.
Nickerson, R. S. y Smith, E. E. (1987). Enseñar a pensar (pp. 87-134). Ediciones Paidós.
Paul, R. y Elder, L. (2003). La mini-guía para el pensamiento crítico. Conceptos y herramientas. Fundación para el Pensamiento Crítico.
Serna, E. y Polo, J. (2014). Lógica y abstracción en la formación de ingenieros: una relación necesaria. Ingeniería, investigación y tecnología, 15(2), 299-310. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-77432014000200012&lng=es&tlng=es
Swartz, R., Costa, A., Beyer, B., Reagan, B. y Kallick. B. (2014). El aprendizaje basado en el pensamiento. Cómo desarrollar en los alumnos las competencias del siglo XXI. Editorial SM. Biblioteca de Innovación Educativa.
How to Cite
License
Copyright (c) 2022 Universidad Santo Tomás

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors sign a transfer of rights so that Universidad Santo Tomás can publish the articles under the conditions described below. The authors, readers and other users are free to share, copy, distribute, perform and publicly communicate the work under the following conditions:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
CITAS is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).

Until 2019 the documents published in the magazine were under the Creative Commons Attribution-ShareAlike license (CC BY-SA), however, in order to guarantee the open and free distribution of the content published in the magazine, it was decided to change the type Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-NC-SA 4.0)




