Estado del arte en la construcción de un modelo de gestión y transmisión del conocimiento
State of art in the construction of a knowledge management and transmission model
Abstract (en)
This article presents a state of art in the design of a knowledge management and transmission (KMT) model for the Faculty of Education Sciences at the Universidad del Tolima (FCE-UT), through the analysis of backgrounds and a methodological approach that explains the incorporation of research methods in the design; as well as, notions that are considered relevant after the study and appropriation of the theory. Research through design is defined as the main guideline in the construction of the model, through the use of its stages of analysis, forecasting and synthesis, to which other methodologies that allow the achievement of the research purpose are incorporated. The discernment of the writing process allows to glimpse at possibilities in the approach of a knowledge management and transmission model with respect to the curriculum, and the delimitation of the variables under study, through a twist of the initial question.
Abstract (es)
El artículo presenta un estado del arte en el diseño de un modelo de gestión y transmisión del conocimiento (GTC), para la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad del Tolima (FCE-UT), mediante el análisis de antecedentes y una aproximación metodológica que explica la incorporación de métodos de investigación en el diseño; así como, nociones que se consideran pertinentes después del estudio y apropiación de la teoría. Se define la investigación a través del diseño, como lineamiento principal en la construcción del modelo, mediante el uso de sus etapas de análisis, proyección y síntesis, a las cuales se incorporan otras metodologías que permiten la consecución del propósito de investigación. El discernimiento en el ejercicio de escritura permite vislumbrar posibilidades en el abordaje de la gestión y transmisión del conocimiento con respecto al currículo y la delimitación de las variables en estudio, en un giro de la pregunta inicial.
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