Sugerencias para escribir análisis de resultados, conclusiones y recomendaciones en tesis y trabajos de grado
Suggestions for writing analysis of results, conclusions and recommendations in theses and graduation projects
Abstract (en)
Based on the experience of authors as advisers to graduation and research projects, students or researchers often found difficulties to write the results, conclusions and recommendations in all types of research papers, which are important aspects when writing a final report. In view of the foregoing, this article was prepared, which objective is within the framework of quantitative research. The paper makes suggestions for writing results, conclusions and recommendations of the graduation or research project, in order to contribute to the formative process of researchers and students and to improve the writing of sections where all the components of any research are comprehensively reflected.
Now, with respect to the results, these are considered as the central concept of the final document. From these, the conclusions and findings are presented, and the problem posed and the objectives are answered. Finally, the recommendations show the topics that are usually linked to the conclusions, which sometimes are confused or are written without identifying the differences.
Abstract (es)
Con base en la experiencia de los autores como asesores de trabajos de grado e investigación, se encontraron dificultades en los estudiantes o investigadores para redactar los resultados, conclusiones y recomendaciones en todo tipo de textos de investigación, aspectos importantes a la hora de escribir un informe final. En este escenario, se elaboró este artículo, cuyo objetivo se encuentra en el marco de la investigación cuantitativa. En este, se hacen sugerencias para escribir resultados, conclusiones y recomendaciones del trabajo de grado o investigación, con el fin de contribuir al proceso formativo de investigadores y estudiantes y mejorar la redacción de las secciones en las que se refleja, de forma integral, la totalidad de los componentes de toda investigación.
Ahora bien, con respecto a los resultados, estos se consideran el eje principal del documento final. A partir de estos, se presentan las conclusiones, es decir, los hallazgos, y se responde al problema planteado y a los objetivos. Por último, en las recomendaciones se evidencian los temas que, normalmente, van unidos a las conclusiones; que, en ocasiones, se confunden o se redactan sin determinar las diferencias.
References
Asiain, M. y Margall, M. (2000). Preparación de un trabajo de investigación para su publicación: discusión y conclusiones. Enfermería Intensiva, 11(4), 153-154. https://www.elsevier.es/es-revista-enfermeria-intensiva-142-articulo-preparacion-un-trabajo-investigacion-su-X1130239900201286
Barrasa, A. y Fuentelsaz, C. (2002). Cómo se reflejan los resultados de investigación en un artículo original. Matronas Profesión, 9, 4-9. https://www.federacion-matronas.org/revista/wp-content/uploads/2018/01/vol3n9pag4-9.pdf
Cázares, L., Christen, M., Jaramillo, E., Villaseñor, L. y Zamudio, L. (1999). Técnicas actuales de investigación documental. Editorial Trillas.
De Trigueros, R. (2016). Cómo analizar e interpretar los datos cuantitativos / cualitativos y cómo escribir conclusiones y recomendaciones. Universidad de El Salvador.
Gallego, J. (2018). Cómo se construye el marco teórico de la investigación. Cuadernos de Pesquisa, 48(169), 830-854. https://doi.org/10.1590/198053145177
García, F. (2015). Investigación documental. Limusa.
García, P. (2019). Compatibilidad de un aislamiento del género Trichoderma con ocho fungicidas utilizados en el cultivo de rosa. Redes de Ingeniería, 10(1), 5-12. https://doi.org/10.14483/2248762X.15091
Lerma, H. (2016). Metodología de la investigación: propuesta, anteproyecto y proyecto. Ecoe Ediciones.
López, D., Fraga, V., Rosas, M., Castro, G. y Thompson, M. (2014). Cómo redactar y diseñar un proyecto de tesis. Revista de Especialidades Médico-Quirúrgicas, 19, 134-139. https://www.researchgate.net/publication/261288297_Como_redactar_y_disenar_un_proyecto_de_tesis
Real Academia Española. (s. f.). Conclusión. https://dle.rae.es/conclusi%C3%B3n
Siche, R. (2019). Artículo científico: pautas para redactar las conclusiones. Manglar, 16(1), 1-2. https://doi.org/10.17268/manglar.2019.001
Tesis y Másters. (2021, 1 de junio). Concepto de conclusión. Tesis y Másters. https://tesisymasters.mx/ejemplos-de-conclusiones-de-tesis/
UVR Correctores de Textos. (2019, 4 de marzo). ¿Cómo redactar correctamente las conclusiones y recomendaciones? UVR Correctores de Textos. https://www.uvrcorrectoresdetextos.com/post/2019/03/04/-c2-bfc-c3-b3mo-redactar-correctamente-las-conclusiones-y-recomendaciones
Wikipedia. (s. f.). Conclusión. Wikipedia. https://es.wikipedia.org/wiki/Conclusi%C3%B3n
How to Cite
License
The authors sign a transfer of rights so that Universidad Santo Tomás can publish the articles under the conditions described below. The authors, readers and other users are free to share, copy, distribute, perform and publicly communicate the work under the following conditions:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
CITAS is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Until 2019 the documents published in the magazine were under the Creative Commons Attribution-ShareAlike license (CC BY-SA), however, in order to guarantee the open and free distribution of the content published in the magazine, it was decided to change the type Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-NC-SA 4.0)