Published
2020-09-11

Diferencias en metas académicas según género de los estudiantes de la Facultad de Ciencias y Tecnologías de la Universidad Santo Tomás

Differences in academic goals by gender of the students of the Faculty of Science and Technology of the Universidad Santo Tomás

DOI: https://doi.org/10.15332/24224529.6137
Elizabeth Martínez Villarraga

Abstract (en)

In this article, is presented a panorama about the differences in the academic goals that the students of the Faculty of Science and Technology of the University Santo Tomás consider according to their gender. To this end, the academic goals are considered as the reasons that students have to guide their learning, the CEMA academic goal assessment questionnaire designed by T. Hayamizu and B. Weiner (1991) is used and for the analysis of the data the test t-student to determine if there are statistically significant differences.

Keywords (en): academic goals, gender, motivation, statistically significant difference

Abstract (es)

En este artículo se presenta un panorama so- bre las diferencias en las metas académicas que se plantean los estudiantes de la Facultad de Ciencias y Tecnología de la Universidad Santo Tomás, de acuerdo a su género. Para ello se consideran las metas académicas, así como los motivos que tienen los estudiantes para orientar su aprendizaje; se utiliza el cuestiona- rio de evaluación de metas académicas CEMA diseñado por T. Hayamizu y B. Weiner (1991), y para el análisis de los datos se hizo uso de la prueba t-Student para determinar si existen diferencias estadísticamente significativas.

Keywords (es): metas académicas, género, motivación, diferencias estadísticamente significativas

References

Anderman, L. H. & Anderman, E. M. (1999). Social predictors of changes in students’ achievement goal orientation. Contemporary Educational Psychology, 25, 21-37. DOI: 10.1006/ceps.1998.0978

Burgner, D. & Hewstone, M. (1993). Young children’s causal attributions for success and failure: ‘Self-enhancing’ boys and ‘self-derogating’ girls. British Journal of Developmental Psychology, 11, 125-129. DOI: 10.1111/j.2044-835X.1993.tb00592.x

Delgado, B. Inglés, C., García-Fernández, J., Castejón, J. & Valle, A. (2010). Diferencias de género y curso en metas académicas en alumnos de educación secundaria obligatoria. Revista Española de Pedagogía, 245, 67-84.

Georgiou, S. N. (1999). Parental attributions as predictors of involvement and influences on child achievement. British Journal of Educational Psychology, 69, 409-429. DOI:10.1348/000709999157806

González, J. A. & Nuñez, J. (1997). Determinantes personales del aprendizaje y rendimiento académico. En J. N. García (coord.). Instrucción, aprendizaje y dificultades, (pp. 97-144). Barcelona: Ediciones Librería Universitaria.

Hayamizu, T. & Weiner, B. (1991). A test Dweck’s model of achievement goals as related to perceptions of ability. Journal of Experimental Education, 59, 226-234

Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. En M. Boekaerts, P.R Pintrich & M. Zeidner (eds.), Handbook of self-regulation: Theory, research and applications (p. 451-502). San Diego, CA: Academic Press.

Pintrich, P. & De Groot, E. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40

Dimensions

PlumX

Visitas

227

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Martínez Villarraga, E. (2020). Differences in academic goals by gender of the students of the Faculty of Science and Technology of the Universidad Santo Tomás. CITAS, 5(1), 11-19. https://doi.org/10.15332/24224529.6137