Investigación documental sobre las Tecnologías de la Información y la Comunicación en educación básica
Documentary research on Information and Communication Technologies in basic education
Abstract (en)
This article aims to review some research on Information and Communications Technology (ICT) in Basic Education, taking into account different articles published in well-known journals which are included during the last ten years in the Iberoamerican Data Bases. The main themes arise from socio-cultural changes and the emerging impact that ICT have unleashed in today’s society or knowledge society, they involve
new challenges within the education system that lead to teaching practices meet the needs of the context, globalization and technological development. A methodological perspective of documentary research with a qualitative approach was used in this project and it was based on the reading, analysis, reflection and interpretation of relevant data found in the epistemological field of pedagogy scientific articles, it has allowed to demonstrate positive results regarding to implementation ICT in education that enable significant progress in order to implement an alternative, inclusive and a global school. To reach this purpose it is essential to establish standards or curriculum guidelines about pedagogical, didactic and cognitive constructs, to guide and support teachers to improve the use of these tools in the educational process, taking into account their potential for learning that allow students to face a new role where they can be more active and autonomous as well as to implement public policies such as equal access, training and updating of teaching strategies to solve problems about this aspect.
Abstract (es)
References
Anaya S; Hernández, U. (2010). Creación y uso de Materiales Educativos Computarizados (MEC). Revista EDUCyT, (37), 22-29
Andión, M. (2010). Equidad tecnológica en la educación básica: Criterios y recomendaciones para la apropiación de las TIC en las escuelas públicas. Reencuentro, (59), 24-32.
Área, M. (2005). Tecnologías de la información y la comunicación en el sistema escolar. Una revisión de las líneas de investigación. Relieve. Revista electrónica de investigación y evaluación educativa. 11 (001), 3-25.
Área, M., González, D., Cepeda, O., & Sanabria, A. (2011). Un análisis de las actividades didácticas con TIC en aulas de educación secundaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (38), 87-199.
Área, M. & Guarro, A. (2012). La alfabetización informacional y digital: fundamentos pedagógicos para la enseñanza y el aprendizaje competentes. Revista Española de Documentación Científica, Nº Monográfico, 46- 74.
Ballesta, J. & Cerezo, M. (2011). Familia y escuela ante la incorporación de las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Educación XX1, 14 (2), 133-156.
Barberá, J. & Fuentes, M. (2012). Estudios de caso sobre las percepciones de los estudiantes en la inclusión de las TIC en un centro de educación secundaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, vol. 16 (3), 285- 305.
Barrantes, G., Casas, L., & Luengo, R. (2014). Competencias tecnológicas de los profesores de infantil y primaria de Extremadura en función del género. Revista Iberoamericana de informática educativa, (19), 33-48.
Barrantes, G., Casas, L., & Luengo, R. (2011). Obstáculos percibidos para la integración de las TIC por los profesores de infantil y primaria en Extremadura. Pixel-Bit. Revista de medios y educación, (39), 83-94.
Belloni, M. &Godoy, N. (2008). Infância, mídias e aprendizagem: autodidaxia e colaboração. Educ. Soc., Campinas, 29 (104), 717-746.
Castellar, E. (2011). Diagnóstico del uso de las TIC en estudiantes de colegios oficiales del Municipio de Soledad (Atlántico). Zona Próxima, (14), 74-89.
Castillo, N. (2006). Cómo los modelos de cambio e innovación curricular pueden ayudarnos a comprender el fenómeno de la implementación e integración de las TIC en las prácticas docentes. Resultados de una investigación en 22 unidades educativas de la provincia de Ñuble. Horizontes Educacionales, (11), 1-11.
Castro, S., Guzmán, B., & Casado, D. (2007). Las TIC en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Laurus, 13 (23), 213-234.
Colorado, B., & Edel, A. (2012). La usabilidad de TIC en la práctica educativa. RED. Revista de Educación a Distancia, (30), 1-11.
Correa, J. & Martínez, A. (2010). Qué hacen las escuelas innovadoras con la tecnología? Las TIC al servicio de la escuela y la comunidad en el Colegio Amara Berri. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información. 11 (3), 230-261.
Coscollola, M., & Fuentes M. (2010). Innovación educativa: experimentar con las Tic y reflexionar sobre su uso. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (36), 171-180.
Chacón, A. (2007). La tecnología educativa en el marco de la didáctica. Revista Nuevas tecnologías para la educación en la era digital. (48)24-40.
De Miguel, C. (2005). Criterios de innovación para la integración curricular de las TIC en el aula. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y cambio en Educación. (53)752-759.
De Pablos, J; Colás, M; González, T. (2010). Factores facilitadores de la innovación con TIC en los centros escolares. Un análisis comparativo entre diferentes políticas educativas autonómicas. Revista de Educación, 352. / (38) 23-25.
Delgado, M., Arrieta, X., & Riveros, V. (2009). Uso de las TIC en educación, una propuesta para su optimización. Omnia, 15 (3), 58-77.
Díaz, A. (2013). TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica. Revista Iberoamericana de Educación Superior, IV (10), 3-21.
Díaz, F. (2008). Educación y nuevas tecnologías de la información: ¿Hacia un paradigma educativo e innovador? Revista electrónica Sinectica, (30), 1-15.
Domínguez, R. (2004). Nuevas tecnologías y educación en el siglo XXI. Revista etic@ net(54)8-14
Domínguez, R. (2011). Reconsiderando el papel de los docentes ante la sociedad de la información. Revista etic@net (26)180-184
Escontrela, R., & Stojanovic, L. (2006). Bases para organizar una línea de investigación sobre la inserción de las TIC en la educación básica venezolana. Revista de Pedagogía, XXVII (80), 443-466.
Fajardo, F. (2010). Influencia de las tecnologías de la información y la comunicación en la educación. Tejuelo monográfico, (4), 9-17.
Fernández, E., & Calvo, A. (2012). La formación permanente del profesorado en el uso innovador de las Tic. Una investigación-acción en infantil y primaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16 (2), 355-370.
Ferras, M., & Tamayo, I. (2012). Las TIC en las instituciones educativas: etapas en su utilización. Centro de Información y Gestión Tecnológica Holguín, XVIII (3), 1-13.
García, S., & Chikhani, A. (2012). Percepciones que tienen los docentes de América Latina sobre las tecnologías de la información y la comunicación. Revista Q Educación Comunicación Tecnología, 6 (12), 1-32.
García-Valcárcel, A., Basilotta, V. & López, C. (2014). Las TIC en el aprendizaje colaborativo en el aula de primaria y secundaria. Comunicar, Revista Científica de Educomunicación, 21 (42), 65-74.
González, T., & Rodríguez M. (2010). El valor añadido de las buenas prácticas con TIC en los centros educativos. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11 (1), 262-282.
Hernández, L., & Muñoz, L. (2012). Usos de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en un proceso formal de enseñanza y aprendizaje en la Educación Básica. Zona Próxima, (16), 2-13.
Jaramillo, P. (2005). Uso de tecnologías de información en el aula. ¿Qué saben hacer los niños con los computadores y la información? Revista de Estudios Sociales, (20), 27-44.
Levis, D. (2008). Formación docente en TIC: ¿el huevo o la gallina? Razón y Palabra, 13 (63).
Llorente, M. (2008). Aspectos fundamentales de la formación del profesorado en TIC. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (31), 121-130.
Marqués, P. (2012). Impacto de las TIC en educación: Funciones y limitaciones. 3 Ciencias. Revista de Investigación, 1-15.
Molas, N., & Rossello M. (2010). Revolución en las aulas: llegan los profesores del siglo XXI. La introducción de las TIC en las aulas y el nuevo rol docente. Revista DMI: Didáctica Innovación y Multimedia, (19), 1-9.
Montero, Mª; Gewerc, A. (2010). De la innovación deseada a la innovación posible. Escuelas alteradas por las Tic. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, vol. 14, núm. 1, 2010, (39)303-318.
Mortis, S., Valdés, A., Angulo, J., García, R. & Cuevas, O. (2013). Competencias digitales en docentes de educación secundaria. Municipio de un Estado del Noroeste de México. Perspectiva Educacional, 52 (2), 135-153.
Muñoz, H., & Núñez J. (2010). Las políticas públicas educativas de la información y la comunicación (TIC) en Colombia: una caracterización desde 1991 al 2008. Revista Magistro, 4 (8), 79-89.
Polanco, C. (2011). Política pública y TIC en educación. CTS: Revista Iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad, 6 (18), 1-17.
Ortega, J (2011). La gestión del conocimiento como estrategia para innovar en las comunidades educativas presenciales y virtuales. Didasc@ lia: Didáctica y Educación. 10-37.
Rival, H. (2010). Tecnologías de la información y comunicación en el sistema escolar chileno, aproximación a sus logros y proyecciones. Revista Iberoamericana de Educación, 51 (2), 1-11.
Sáez J. (2012). Valoración de la persistencia de los obstáculos relativos al uso de las tecnologías de la información y la comunicación en educación primaria. Educatio Siglo XXI, 30 (1), 253-274
Sangrà, A. & González-Sanmamed, M. (2011). The role of information and communication technologies in improving teaching and learning processes in Primary and Secondary Schools. Journal of Asynchronous Learning Networks, 15 (4), 47-59.
Santiago, G., Caballero, R., Gómez, D., & Domínguez, A. (2013). El uso didáctico de las TIC en escuelas de educación básica en México. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XLIII (3), 99-131.
Sevillano, M. & Rodríguez, R. (2013). Integración de Tecnologías de la Información y la Comunicación en educación infantil en Navarra. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (42), pp. 75-87.
Suárez, J., Almerich, G., Gargallo, B. & Aliaga, F. (2013). Las competencias del profesorado en TIC: estructura básica. Educación XXI, 16 (1), 39-61.
Tirado, R., Fandos, M. & Aguaded, J. (2010). ICT integration in Primary and Secondary Education in Andalusia, Spain: Curricular and organizational implications. Educação, Formação & Tecnologias, 3 (2), 18‐44.
Trigueros, F., Sánchez, R., & Vera, M. (2012). El profesorado de educación primaria ante las TIC: realidad y retos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 5 (1), 101-112.
Valdés, A., Angulo, J., Urías, M., García, R. & Mortís, S. (2011). Necesidades de capacitación de docentes de educación básica en el uso de las TIC. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (39), 211-223.
Valdés, A., Arreola, C., Angulo, J., Carlos, E., & García, R. (2012). Actitudes de docentes de educación básica hacia las TIC. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 3 (6), 379-392.
Vázquez, M. (2009). La integración de las Ticc en las aulas de educación infantil. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, (13), 1-9.
Vesga, L., & Vesga, J. (2012). Los docentes frente a la incorporación de las TIC en el escenario escolar. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 14 (19), 247-263.
How to Cite
License
The authors sign a transfer of rights so that Universidad Santo Tomás can publish the articles under the conditions described below. The authors, readers and other users are free to share, copy, distribute, perform and publicly communicate the work under the following conditions:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
CITAS is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Until 2019 the documents published in the magazine were under the Creative Commons Attribution-ShareAlike license (CC BY-SA), however, in order to guarantee the open and free distribution of the content published in the magazine, it was decided to change the type Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-NC-SA 4.0)