Published
2017-10-30

La batalla entre consumismo y el medio ambiente. Una responsabilidad de todos

The battle between consumerism and environment. Everyone’s responsibility

DOI: https://doi.org/10.15332/24224529.5152
Ricardo Prada Ospina
Pablo Ocampo

Abstract (en)

Every time we are confronted with consuming multiple products and services, regardless of the damage that has clearly not having the fundamental maxims that must be taken into account to avoid creating more pollution to the planet. One theory that has gained momentum is the Sustainability Supply Chain Management, SSCO, which configured with processes management chain green supply, contribute to reducing the environmental impact and improve service-level agreement of organizations.
Keywords (en): sustainability, green supply chain management, consumerism, environment

Abstract (es)

Cada vez nos vemos enfrentados a consumir múltiples productos y servicios, sin tener en cuenta el perjuicio que se tiene al no tener claridad de las máximas fundamentales que se deben de tener en cuenta para no generar mayor contaminación al planeta. Una de las teorías que va tomando fuerza es el Sustainability Supply Chain Management, SSCO, que, configurado con los procesos de la gerencia de la cadena de abastecimiento verde, coadyuvan a reducir el impacto al medio ambiente y a mejorar los acuerdos de nivel de servicio de las organizaciones.
Keywords (es): sustentabilidad, green supply chain management, consumismo, medio ambiente
Ricardo Prada Ospina, Universidad EAN
PhD en Ciencias Empresariales por la Universidad Antonio de Nebrija, España. Doctor en Gestión por la Universidad EAN, Colombia; MBA-magíster en Administración; especialista en Ingeniería de Producción; ingeniero mecánico y consultor empresarial.
Pablo Ocampo, Universidad EAN
Doctorando en Gestión Estratégica y Negocios Internacionales, Universidad de Sevilla, España. Master in Management of Logistics Systems Ecole Polytechnique Federal de Lausanne Switzerland.

References

Consumiami (2012). Formación y entretenimiento en el consumo responsable. Recuperado de: http://www.mercadodedinero. com.co/Consumo/consumiami-2012-formacion-y-entretenimiento-en-el-consumo-responsable.html

Hernández, M. (2009). Carrefour sustituye sus bolsas de plástico. El Mundo Recuperado de: http://www.elmundo.es/mundodinero/2009/09/01/economia/1251800623.html

Nieto, E. (2010). Soy ECO colombiano, campaña para promover la conciencia ambiental del país. Gestión estratégica para las Organizaciones sociales. Recuperado de: http://www.gestrategica.org/templates/noticias_detalle.php?id=250

Ntabe, E. N., LeBel, L., Munson, A. D., & Santa-Eulalia, L. A. (2015). A systematic literature review of the supply chain operations reference (SCOR) model application with special attention to environmental issues. International Journal of Production Economics, 169, 310–332. https://doi. org/10.1016/j.ijpe.2015.08.008

Signori,Flint, G. (2015). Toward sustainable supply chain orientation (SSCO): mapping managerial perspectives. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 45(6), 536–564.

Ntabe, E. N., LeBel, L., Munson, A. D., & Santa-Eulalia, L. A. (2015). A systematic literature review of the supply chain operations reference (SCOR) model application with special attention to environmental issues. International Journal of Production Economics, 169, 310–332. https://doi. org/10.1016/j.ijpe.2015.08.008

Signori,Flint, G. (2015). Toward sustainable supply chain orientation (SSCO): mapping managerial perspectives. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 45(6), 536–564.

Dimensions

PlumX

Visitas

2043

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Prada Ospina, R., & Ocampo, P. (2017). The battle between consumerism and environment. Everyone’s responsibility. CITAS, 3(1), 123-129. https://doi.org/10.15332/24224529.5152