Exploring a professor’s learning during teleworking: A life story
Explorando el aprendizaje de un profesor durante el teletrabajo: una historia de vida
Abstract (en)
Teachers around the world have had to reinvent their work routines because of the COVID-19 pandemic. During that time, teachers were teleworking and this impacted their lifestyle, their way of teaching, their cognition, and even their health. This article aims to present the results of a narrative inquiry that explored a teacher’s experiences while teleworking and how they fostered learning in different aspects of their life. The concepts of telework and experience as a form of learning were analyzed. An individual interview was used to collect the experiences of a female teacher pf bachelor’s degree in Language Teaching. The personal account evidenced: first, that telework initially fostered emotions that altered the teacher's mental well-being, social and work life, and redefined her beliefs about teaching and technology; second, it enriched teachers' professional learning in how to use technology to communicate and design activities; third, interaction and collaboration were essential for developing professional knowledge and managing emotions. In conclusion, emotions and interactions during telework become sources of personal and professional learning and encourage the teacher to (re)evaluate her beliefs and teaching practice.
Abstract (es)
Los docentes de todo el mundo han tenido que reinventar sus rutinas de trabajo debido a la pandemia de COVID-19. Durante ese tiempo, los docentes trabajaron desde casa, lo que afectó su estilo de vida, su forma de enseñar, su cognición e incluso su salud. El presente artículo tiene como objetivo presentar los resultados de una investigación narrativa que exploró las experiencias de una docente durante el teletrabajo y cómo estas fomentaron el aprendizaje en diferentes aspectos de su vida. Se analizaron los conceptos de teletrabajo y experiencia como forma de aprendizaje. Se utilizó una entrevista individual para recopilar las experiencias de una profesora de grado en Enseñanza de Lenguas. El relato personal puso de manifiesto: en primer lugar, que el teletrabajo fomentó inicialmente emociones que alteraron el bienestar mental, la vida social y laboral de la profesora, y redefinieron sus creencias sobre la enseñanza y la tecnología; en segundo lugar, que enriqueció el aprendizaje profesional de los profesores sobre cómo utilizar la tecnología para comunicarse y diseñar actividades; en tercer lugar, que la interacción y la colaboración fueron esenciales para desarrollar los conocimientos profesionales y gestionar las emociones. En conclusión, las emociones y las interacciones durante el teletrabajo se convierten en fuentes de aprendizaje personal y profesional y animan a la profesora a (re)evaluar sus creencias y su práctica docente.
References
Banner, H. & Delbanco, A. (2017). The Elements of Teaching (Second Edition). Yale University Press. https://doi.org/10.12987/9780300229882
Barja-Ore, John, & Gallardo-Pastor, Lupe Y.. (2021). Competencia digital docente: una necesidad creciente a partir del contexto de la pandemia por la COVID-19. Revista Cubana de Medicina Militar, 50(4), .
Barragán, S, & Calderón, G. (2022). Productividad total del profesorado universitario: influencia de políticas laborales de teletrabajo. Revista Iberoamericana de Educación, 90(1), 169–187. https://doi-org.crai-ustadigital.usantotomas.edu.co/10.35362/rie9015240
Beauregard, T., Basile, K., & Canonico, E. (2019). Telework: Outcomes and Facilitators for Employees. In The Cambridge Handbook of Technology and Employee Behavior. Cambridge University Press.
Ben, A (2019). Academic Emotional Learning: A Critical Component of Self-Regulated Learning in the Emotional Learning Cycle. Educational Psychologist, 54(2), 84–105. https://doi.org/10.1080/00461520.2019.1582345
Borg, S. (2018). Teachers’ beliefs and classroom practices. In Garret, P, and Cots, J. The Routledge handbook of language awareness, 75-91.
Bravo. N., Mansilla, J., & Véliz, A. (2020). Teletrabajo y agobio laboral del profesorado en tiempos de COVID-19. Medisur, 18(5), 998-1008.
Burbano, V, Valdivieso, M., & Burbano, Á. (2020). Teletrabajo académico afectado por el coronavirus: una mirada desde un grupo focal de profesores universitarios. Espacios, 41(42), 335-48. https://dx.doi.org/10.48082/espacios-a20v41n42p29
Carmona, E., Gallego, L. & Rodríguez, E (2012). Investigación: Instrumentos para el trabajo del docente en la sociedad del conocimiento. Proceedings TELEWORK Costa Rica 2012, Costa Rica, 137-153
Cortez, A., Unda, S, Gil, P., Rodríguez, M., & Tovalín, J. (2023). Professores universitários: condições de teletrabalho e uso de tecnologias no contexto do ensino remoto de emergência. Texto Livre, 16, 1-12. https://doi.org/10.1590/1983-3652.2023.42793
Creswell, J. (2010). Qualitative inquiry research design Choosing Among Five Approaches. SAGE.
Decreto 0884 de 2012 [Ministerio del Trabajo]. Por medio del cual se reglamenta la ley 1221 de 2008 y se dictan otras disposiciones. 30 April 2012
Decreto 547 de 2020 [Ministerio del interior] Por el cual se imparten instrucciones en virtud de la emergencia sanitaria generada por la pandemia del Covid-19 y el mantenimiento del orden público. 22 de marzo de 2020
Decreto 555 de 2022 [Ministerio del trabajo] Por el cual se adiciona la Sección 6 al Capítulo 6 del Título 1, Parte 2, Libro 2 del Decreto 1072 de 2015, Único Reglamentario del Sector Trabajo, y se reglamenta el Artículo 17 de la Ley 2069 de 2020, y la Ley 2121 de 2021 y se regula el trabajo remoto. Abril 9 2022
Directiva No. 2(a) [Ministerio de educación nacional] Recomendación de adopción de medidas transitorias para garantizar la continuidad de las sesiones previstas en los cuerpos colegiados. 19 de marzo de 2020
Directiva No. 5(b) Orientaciones para la implementación de estrategias pedagógicas de trabajo académico en casa y la implementación de una modalidad de complemento alimentario para consumo en casa
Esteve-Mon, F. M., Llopis Nebot, M. Á., & Adell-Segura, J. (2021). Nueva visión de la competencia digital docente en tiempos de pandemia. Utopia Y Praxis Latinoamericana, 27(96) 1-11 https://doi.org/10.5281/zenodo.5790340
Franco-López, J., & Uribe-Gómez, J. A. (2022). El teletrabajo como modalidad para épocas de transformaciones. AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 10(3), 77-86.
Havriluk, L. O. (2010). El Teletrabajo: Una opción en la era digital. Observatorio laboral revista venezolana, 3(5), 93-109.
Hernández, G. (2020). Gestión de las emociones en tiempos de pandemia y su impacto en el rendimiento académico. UCV Hacer, 9(4), 55–64. https://doi.org/10.18050/ucv-hacer.v9i4.2634
Humphrey, N. (2013). Social and emotional learning: A critical appraisal. SAGE. https://dx.doi.org/10.4135/9781446288603.n1
Izarra Vielma, D., & Hirsch Adler , A. . (2023). Los académicos de posgrado de una universidad mexicana y su visión de la pandemia Covid-19. Voces Y Silencios. Revista Latinoamericana De Educación, 13(2), 25-47. https://doi.org/10.18175/VyS13.2.2022.7
Jarvis, P. (2009). Learning to be a person in society: learning to be me. In Illeris, K. (Eds) Contemporary Theories of Learning. Routledge
Jones, A. L., & Kessler, M. A. (2020, November). Teachers' emotion and identity work during a pandemic. In Frontiers in Education (Vol. 5, p. 583775). Frontiers Media SA.
Klapproth, F., Federkeil, L., Heinschke, F., & Jungmann, T. (2020). Teachers’ experiences of stress and their coping strategies during COVID-19 induced distance teaching. Journal of Pedagogical Research, 4(4), 444–452. https://doi.org/10.33902/JPR.2020062805
Kolb, A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. FT Press.
Kretchmar, R. (2000). Movement subcultures: Sites for meaning. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 71(5), 19–25. http://doi:10.1080/07303084.2000.10605140
Labov, W., & Waletzky, J. (1997). Narrative Analysis: Oral Versions of Personal Experience1. Oral Versions of Personal Experience, 7(1–4), 3–38. https://doi.org/10.1075/jnlh.7.02nar
Ley 1221 de 2008. Por la cual se establecen normas para promover y regular el Teletrabajo y se dictan otras disposiciones. July 16 2008. Diario Oficial, 2008(47), 15
Londoño, E. (2023). Teletrabajo y docencia: perspectiva y retos. In Puerta, C. (comp) 25 años de educación virtual. Experiencias, prácticas y aprendizajes en la Fundación Universitaria Católica del Norte. (pp. 68-79). Universidad del Norte
López, J., Rubio, M., & Castillo, M. (2021). Teletrabajo y tecnoestrés en organizaciones educativas: aprendizajes ante la pandemia por la COVID-19 en México. Contaduría y administración, 66(5), 3. https://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2021.3305
Madrid, H. P., Barros, E., & Vasquez, C. A. (2020). The Emotion Regulation Roots of Job Satisfaction. Frontiers in Psychology, 11, 609933. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.609933
Martínez, R. (2012). El Teletrabajo como tendencia del Mercado Laboral. Telecommuting as a labor market tendency. Retos, 2(4), 144–155. https://doi.org/10.17163/ret.n4.2012.01
Mateus, C. H., González, Á. M. G., Alzate, L. V. C., & Lalle, C. D. L. Á. (2021). Exploring Pre-Service Teachers' Beliefs about Language Teaching and Learning: A Narrative Study. Mextesol Journal, 45(1), n1.
Medina, A., Avila, A., Ortiz, J., Martínez, M. & González, Y. (2021). Competencias claves para el teletrabajo en profesores de una institución superior cubana. Ingeniería Industrial, 42(1), 78-93.
Mora, F. (2012). Investigación: La educación mediada por la virtualidad como potenciadora del teletrabajo para educadores y nuevos espacios de aprendizaje para estudiantes. Proceedings TELEWORK Costa Rica 2012, Costa Rica, 154-167
Naranjo, A. (2020). Nivel de estrés laboral en los profesores de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación ante la modalidad de Teletrabajo durante la emergencia sanitaria debido a la pandemia de COVID-19 [Bachelor's thesis, Universidad del Azuay]. Repository. https://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/10180
Negrete Doria, R., Cardona Alarcón , L. . C., & Quintero , C. . (2023). Cambios socioemocionales en estudiantes de básica primaria y secundaria de Colombia durante el confinamiento por COVID-19. Voces Y Silencios. Revista Latinoamericana De Educación, 14(2), 91-109. https://doi.org/10.18175/VyS14.1.2023.14
Orrego, V. (2022). Educación remota y salud mental docente en tiempos de COVID-19. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 21(45), 12–29. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.001
Osio, L. (2010). El Teletrabajo: Una opción en la era digital. Observatorio Laboral Revista Venezolana, 3(5), 93–109.
Pérez, L. M., & Díaz, F. J. (2021). The dark side of teleworking: Stress and difficulties in the work-life balance during COVID-19 in Argentina. Psychologia Latina, 12(1), 12–25. https://doi.org/10.21865/pl.12.1.2
Raiborn, C., & Butler, J. (2009). A new look at telecommuting and teleworking. Journal of Corporate Accounting & Finance, 20, 31-39. https://doi.org/10.1002/jcaf.20511
Ramos, V., Ramos, C., & Tejera, E. (2020). Teletrabajo en tiempos de COVID-19. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 54(3), e1450. https://doi.org/10.30849/ripijp.v54i3.1450
Saadati, F., Giaconi, V., Chandia, E., Fuenzalida, N., & Rodríguez Donoso, M. (2021). Beliefs and Practices about Remote Teaching Processes during the Pandemic: A Study with Chilean Mathematics Teachers. Eurasia journal of mathematics, science and technology education, 17(11).
Shafizadeh, K., Niemeier, D., Mokhtarian, P., & Salomon, I. (2007). Costs and Benefits of Home-Based Telecommuting: A Monte Carlo Simulation Model Incorporating Telecommuter, Employer, and Public Sector Perspectives. Journal of Infrastructure Systems, 13, 12-25. https://doi.org/10.1061/(ASCE)1076-0342(2007)13:1(12)
Soriano, L., Quiñonez, C., Verde, R., Ramos, V., & Soto C. (2022). Impacto del teletrabajo por la pandemia de la COVID-19 en el cansancio laboral de los docentes universitarios. Revista Perspectiva Empresarial, 9(2), 87–103. https://doi.org/10.16967/23898186.796
Tapasco, O. & Giraldo, J. (2016). Factors associated with the disposition for telework amon university teachers. Ciencia & trabajo, 18(56), 87-93. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492016000200003
Toscano, F., & Zappalà, S. (2020). Social isolation and stress as challenges of teleworking: The impact of the COVID-19 pandemic on college teachers in Italy. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(21), 7663. https://doi.org/10.3390/ijerph17207663
Trust, T., & Whalen, J. (2021). K-12 teachers’ experiences and challenges with using technology for emergency remote teaching during the COVID-19 pandemic. TechTrends, 65, 815–827. https://doi.org/10.1007/s11528-021-00625-5
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2018). UNESCO ICT competency framework for teachers.
Vásquez, M., Morales, E., Morales, E., Maciel, C., & Paniago, M. (2022). Educación Remota Emergencial: satisfacción y competencias de los profesores. Educação & Realidade, 47. https://doi.org/10.1590/2175-6236110781vs01
Velandia, V., Cuevas, G., & Salvador, N. (2022). Calidad de vida de docentes de Chile y Colombia durante la pandemia de Covid-19. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 45, 978–985. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.92277
Velásquez, C. & Vera, M. (2018). Teletrabajo: Una Revisión Teórica sobre sus Ventajas y Desventajas. INVESTIGATIO, (10), 41-53. https://doi.org/10.31095/irr.v0i10.194
Vielma, D. I., & Adler, A. H. (2022). Los académicos de posgrado de una universidad mexicana y su visión de la pandemia COVID-19. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 13(2), 25-47. DOI: http://dx.doi.org/10.18175/VyS13.2.2022.7
Wang, B., Liu, Y., Qian, J., & Parker, S. K. (2021). Achieving effective remote working during the COVID-19 pandemic: A work design perspective. Applied Psychology, 70(1), 16–59. https://doi.org/10.1111/apps.12290
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 CITAS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors sign a transfer of rights so that Universidad Santo Tomás can publish the articles under the conditions described below. The authors, readers and other users are free to share, copy, distribute, perform and publicly communicate the work under the following conditions:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
CITAS is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).

Until 2019 the documents published in the magazine were under the Creative Commons Attribution-ShareAlike license (CC BY-SA), however, in order to guarantee the open and free distribution of the content published in the magazine, it was decided to change the type Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-NC-SA 4.0)




