Subjetividades juveniles y formas de institucionalización. Algunas reflexiones para pensar las mutaciones
Youth Subjectivities and Forms of Institutionalization. Some Thoughts to Think About Mutations
Abstract (en)
Youth subjectivities challenge forms of institutionalization. Changing the look to focus on young people and not on the needs of the institutions cannot be delayed: to support the young and accompany them in their subjective transitions is something of prime necessity for institutions that are currently in evident decline. To achieve this objective, both the thesis of the decline of institutions and the perspective of the constitution of subjectivity provide theoretical clues to create alternatives to the forms of school that still resist the processes of subjectivation of young people and that are positioned from the established institutional spaces. Thus, to understand young people in school, less universal and more situational theoretical frameworks are required, as well as less structural and more fluid ones. Thanks to this, we can thus propose flexible and contextualized rules to deal with youth subjectivities, which are no longer structural, immobile, or perpetual.
Abstract (es)
Las subjetividades juveniles desafían las formas de institucionalización. Cambiar la mirada para enfocarse en los jóvenes y no en las necesidades de las instituciones no puede demorarse, pues bancar a los jóvenes, hacerles el aguante para estar entre ellos y acompañarlos en sus transiciones subjetivas es algo de primera necesidad para las instituciones que se encuentran actualmente en evidente declive. Para lograr este objetivo, tanto la tesis del declive de las instituciones como la perspectiva de la constitución de la subjetividad proporcionan claves teóricas para crear alternativas a las formas de escuela que todavía se resisten a los procesos de subjetivación de los jóvenes y que se posicionan desde los espacios institucionales establecidos. Así, para comprender a los jóvenes en la escuela se requiere de marcos teóricos menos universales y más situacionales, así como menos estructurales y más fluidos; gracias a esto, podrán plantearse nuevas reglas, más flexibles y contextualizadas, para tratar las subjetividades juveniles, que no sean ya de carácter estructural, inmóviles ni perpetuas.
References
Baricco, A. (2009). Los Barbaros. Ensayo sobre la mutación. Barcelona: Anagrama.
Berardi, B. (2019). Futurabilidad. La era de la impotencia y el horizonte de la posibilidad. Buenos Aires: Caja Negra.
Boudrillard, J. (1980). El intercambio simbólico y la muerte. Barcelona: Monte Ávila Editores.
Colectivo Situaciones. (2009). Inquietudes en el impasse. Dilemas políticos del presente. Buenos Aires: Tinta Limón.
Corea, C. y Lewlowicz, I. (1999) ¿Se acabó la infancia? Ensayo sobre la destitución de la niñez. Buenos Aires: Lumen-Humanitas.
De Certeau, M. (1985). La operación histórica. En J. Le Goff y N. Pierre, Hace la Historia I. Nuevos problemas. Barcelona: Laia.
Deleuze, G. y Guattari, F. (2004). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos.
Deligny, F. (2009). Permitir, trazar, ver. Barcelona: Museu d Art Contemporani de Barcelona.
Dubet, F. (2006). El declive de la institución. Profesiones, sujetos e individuos ante la reforma del Estado. Barcelona: Gedisa.
Dubet, F. (2017). Lo que nos une. Como vivir juntos a partir de un reconocimiento positivo de la diferencia. Buenos Aires: Siglo XXI.
Fresia, I. A. (2020). Las formas de la escuela. Sujetos y escenarios posibles. Buenos Aires: Ediciones Don Bosco.
Grupo Doce (2001). Del fragmento a la situación. Notas sobre la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Altamira.
Kusch, R. (1976). Geocultura del hombre americano. Buenos Aires: Fernando García Cambeiro.
Kusch, R. (2000). Estar siendo. En R. Kusch, Obras completas (Tomo 3). Rosario: Fundación Ross.
Lewkowicz, I. (2004). Pensar sin estado. La subjetividad en la era de la fluidez. Buenos Aires: Paidós.
Maffesoli, M. (2000). Nomadismo juvenil. Revista Nómadas, 13, 151-159. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105115264013
Mouffe, C. (2018). Por un populismo de izquierda. Buenos Aires: Siglo XXI.
Ranciere, J. (1996). El desacuerdo. Filosofía y política. Buenos Aires: Nueva Visión.
Ranciere, J. (2014). El reparto de lo sensible. Estética y política. Buenos Aires: Prometeo.
Reguillo, R. (2017). Paisajes insurrectos. Jóvenes, redes y revueltas en el otoño civilizatorio. Barcelona: NED Ediciones.
Serres, M. (1995). Atlas. Madrid: Cátedra.
How to Cite
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).




