Reflexiones elementales sobre educación y contabilidad
Elementary reflections on accounting and education
Abstract (en)
The document proposes a reflection about the dynamics of education in the field of accounting, emphasizing in the elementary problems of teaching (What, How and for what we teach) and how these questions are solved in the specific field of accounting, the author questions the traditional ways of transmitting knowledge, for its lack of updating and transdisciplinary sense.
Abstract (es)
El documento propone una reflexión sobre las dinámicas de la educación en el campo de la contabilidad, haciendo énfasis en los problemas elementales de la enseñanza (Qué, Cómo y para qué enseñamos) y como estas preguntas se resuelven en el campo específico de la contabilidad, la autora cuestiona las formas tradicionales de transmisión de conocimientos, por su falta de actualización y sentido transdisciplinar.
La autora usa el concepto de competencia para identificar el conjunto de competencias que los contadores del mundo contemporáneo requieren, plantea la necesidad de que los programas de formación profesional evolucionen más allá del saber hacer, y proporcionen nuevas herramientas y capacidades a los futuros profesionales.
References
American Accounting Association: http://aaahq.org/Research/Books
Baker, C. (2014). The role of the state in corporate governance. Accounting History, 19, 291-307.
Orozco, L. E. (2016). Enfoque de competencias en materia de estructuras curriculares. Bogotá: Universidad de los Andes.
Patiño, A. (2017). Una revisión del concepto de competencia educativa. Revista Activos.
How to Cite
License
Authors retain the rights to the articles and are therefore free to share, copy, distribute, perform and publicly communicate the work under the following conditions:
Acknowledge credit for the work in the way specified by the author or licensor (but not in a way that suggests that they have his/her endorsement or that they support the use of his/her work).
Revista Activos is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-NC-SA 4.0).
Universidad Santo Thomas holds the economic rights (copyright) of the published works, and encourages and allows the reuse thereof under the above license.