Desafíos de la política pública colombiana frente a la transferencia de resultados de investigación universitaria
Challenges Raised by the Colombian Public policy Regarding the Transfer of University Research Results
Abstract (en)
The aim of this paper is to identify the challenges that Colombian public policy faces regarding
the transfer of research results from universities to their surroundings. Related policies,
extracted from indexed articles and institutional web pages of representative countries in
science, technology and innovation in Europe, Asia, North America and Latin America,
were reviewed. It was found that in industrialized countries there is a strong link between
university and the productive sector; while in Colombia, even though the government has
created a policy framework to promote science, technology and innovation, it is needed to
allocate more resources to these activities, improve their distribution thereof, and strengthen
coordination mechanisms between actors of the National Innovation System (SIN, for its
abbreviation in Spanish).
Abstract (es)
References
Aceytuno, M., & Cáceres, F. (2009). Elementos para elaboración de un marco de análisis para el fenómeno de las spin-offs universitarias. Business And Economics--Economic Situation And Conditions, 23, 23-52.
Aceytuno, M.-T., & Sánchez-López, C. (2014). Carrera académica y propensión a la transferencia de tecnología. El caso de la Universidad de Huelva. Investigaciones Regionales(28), 79-100.
Aguilar, L. (1993). La implementación de las Políticas. Mexico: Miguel Angel Porrua.
Alfageme, M. d., Sáez, P. L., & López, J. E. (2009). La transferencia de conocimiento en la organización multiunidad: Un modelo integrado de análisis. Cuadernos de Estudios Empresariales(19), 43-73.
Bielschowsky, R. (2006). Evolución de las ideas de la CEPAL. Revista de la CEPAL, 50-62.
Bonilla, E. (2012). Hacia la constitución de spin off universitarias-Universidad Nacional de Colombia. ¿Pueden las universidades públicas crear Spin-Off? Encuentro de Vicerrectores de Investigación de Universidades Públicas. Medellin.
Briceño, L., & Morales, M. (2014). Características de la transferencia de conocimiento mediante patentes en una universidad privada colombiana. Encuentro Nacional de Investigación y Desarrollo ENID 2014 (págs. 1-6). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia
Calderón-Martínez, M. G., & García-Quevedo, J. (2013). Knowledge transfer and university patents in Mexico/Transferencia de conocimiento y patentes universitarias en México. Academia, 26(1), 33-60. CESU. (21 de 10 de 2013). Política marco de investigación, ciencia, tecnología e innovación en el sector de la educación superior 2034. Bogotá: [documento de análisis preliminar. Versión no oficial].
Charry, G. P., & Pérez, J. E. (2013). Las políticas públicas de desarrollo empresarial e innovación desde la perspectiva de la nueva gestión pública y la gobernanza: caso CREAME. Apuntes del CENES, 32(56), 175-204.
Chen-Chen, Y., Pei-Lee, T., Ooi, K.-B., & Kim-Lan, S. (2009). Science and technology policy management in China. Journal of Technology Management in China, 4(1), 85-97.
Clark, B. (2001). The Entrepreneurial University: New Foundations for Collegia- lity, Autonomy, and Achievement. Journal of the Programme on Institutional Management in Higher Education, 13(2), 2-24.
How to Cite
License
VIeI Journal is under license Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)





