Calidad de las instituciones de educación superior desde la perspectiva de América Latina y el Caribe
Quality of higher education institutions from the Latin America and the Caribbean perspective
A qualidade das instituições de ensino superior sob a perspectiva da América Latina e do Caribe
Abstract (en)
The quality of education entails the integral formation of citizens and, therefore, it is paramount for people and countries development. The education sector is bound to adequately respond with quality to the social and economic demands of Latin America and the Caribbean countries. This article aims at analyzing the concept of quality from the perspective of six countries in that region to identify how their quality assurance systems work and for establishing both similarities and differences. The case study and documentary analysis were used as information gathering techniques. The cases selecting criteria was to belong to the Ibero-American Network for Quality Assurance in Higher Education (RIACES) and to be positioned in the rankings. The results show that starting in the 1990s, quality improvement policies in the region's higher education institutions were further strengthened. It was concluded that, despite the progress made, there is still a great challenge in the regional integration of systems, the response to the context needs and the impact measurement.Abstract (es)
Abstract (pt)
References
Academic Ranking of World Universities. (2019). Ranking ARWU. http://www.shanghairanking.com/
Asiyai, R. I. (2020). Best practices for quality assurance in higher education: implications for educational administration. International Journal of Leadership in Education. https://doi.org/10.1080/13603124.2019.1710569
Astin, A. (1985). Achieving educational excellence. Jossey- Bass.
Barreyro, G. B. y Costa, F. (2015). Las políticas de educación superior en Brasil en la primera década del siglo XXI: Algunas evidencias sobre impactos positivos en la equidad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20(64), 17-46.
Buendía, A. (2011). Aseguramiento de la calidad: políticas públicas y gestión universitaria. Estudio sobre impacto de los procesos de aseguramiento de la calidad (AQ) a partir de información provista por actores relevantes: el caso de seis universidades e. CINDA.
Bustos- González, A. (2019). Tránsito de universidad docente a universidad de investigación. ¿Un problema de información académica, de taxonomías o de rankings universitarios? Profesional de la Información, 28(4). https://doi.org/10.3145/epi.2019.jul.22
CNA Chile. (2020). Consejo Nacional de Acreditación Chile. https://www.cnachile.cl/Paginas/Inicio.aspx
Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria. (2019). Posgrados acreditads de la República de Argentina. https://www.coneau.gob.ar/archivos/publicaciones/CatalogoPosgrados_2019.pdf
Congreso de la República de Argentina. (1995). Ley 24521. Ley de Educación Superior. https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-24521-25394/actualizacion
Congreso de la República de Colombia. (1992, diciembre 28). Ley 30. Por la cual se organiza el servicio público de Educación Superior. Diario Oficial 40700. http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Leyes/1586969
Congreso de la República de Colombia. (2008, 25 de abril). Ley 1188. Por la cual se regula el registro calificado de programas de educación superior y se dictan otras disposiciones. Diario Oficial 46971. https://docs.colombia.justia.com/nacionales/leyes/ley-1188-de-2008.pdf
Congreso de la República de Colombia. (2020). Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. Diario Oficial 41214. http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Leyes/1645150
Congreso de los Estados Unidos Mexicanos. (1978, 29 de diciembre). Ley para la Coordinación de la Educación Superior. Diario Oficial de la Federacióm. http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/182.pdf
Congreso Nacional de Brasil. (2004). Ley 10861. Obtenido de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm
Consejo Nacional de Educación. (2020). Educación superior. https://www.cned.cl/educacion-superior
Dias, J. (2008). Calidad, pertinencia y relevancia: relación con el resto del sistema y la sociedad. En A. Gazzola y S. Pires (eds.), Hacia una política regional de Aseguramiento de la calidad en Educación superior para América Latina y el Caribe (pp. 14 - 55). Unesco - IESALC.
E-MEC Brasil. (2020). Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior. http://emec.mec.gov.br/
Flyvbjerg, B. (2004). Cinco malentendidos acerca de la investigación mediante los estudios de caso. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 106(1), 33-62.
González, L. y Espinoza, O. (2008). Calidad de la educación superior: concepto y modelos 2008-09. En Calidad en la educación. 28.2008. pp. 244-276. https://www.researchgate.net/publication/44163112
Harvey, L. y Green, D. (1993). Defining quality. Assessment and Evaluation in Higher Education, 18(1), 9-34.
Horruitiner, S. P. (2005). El modelo de acreditación de carreras de la educación superior cubana. Mirador, 36(144), 121-132. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602007000400008
INEP. (2020). SINAES. http://inep.gov.br/sinaes
Johnson, B. y Christensen, L. (2014). Educational research: quantitative, qualitative, and mixed approaches (5th ed.). Sage Publications.
LeCompte, M., Preissle, E. y Tesch, R. (1993). Ethnography and qualitative design in educational research (2.ª ed.). Academic Press.
Ministerio de Educación de Chile. (2006, 17 de noviembre). Ley Nº 20.129. Sistema Nacional de Aseguramiento de la Calidad de la Educacion Superior. https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=255323
Ministerio de Educación de Chile. (2018, 29 de mayo). Ley 21.091. Sobre educación superior. https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1118991&idParte=9917404&idVersion=2018-05-29
Ministerio de Educación de Cuba. (2005). Resolución 31. Obtenido de https://www.mes.gob.cu/es/resoluciones
Ministerio de Educación de Cuba. (2014). Resolución 24. https://www.mes.gob.cu/es/resoluciones
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2019, julio 25). Decreto 1330 de 2019. Por el cual se sustituye el Capítulo 2 y se suprime el Capítulo 7 del Título 3 de la Parte 5 del Libro 2 del Decreto 1075 de 2015 -Único Reglamentario del Sector Educación. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-387348_archivo_pdf.pdf
Montoya, J. y Escallón, E. (2013). Calidad de la educación superior: ¿recursos, actividades o resultados? En E. Orozco (ed.), La educación superior: retos y perspectivas (pp. 379-417). Uniandes.
OECD. (2019). Higher education in Mexico: labour market relevance and outcomes, higher education. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264309432-en
OEI. (2005). Estructura y titulaciones de educación superior en Cuba. https://www.oei.es/historico/homologaciones/cuba.pdf
QS Quacquarelli Symonds Limited. (2020). QS Latin American University Rankings 2020. https://www.topuniversities.com/university-rankings/latin-american-university-rankings/2020
Roa, A. (2014). Veinte años de la acreditación en Colombia. En V. Roa y I. Pacheco (eds), Educación superior en Colombia: doce propuestas para la próxima década. Editorial Universidad del Norte.
Secretaría de Educación Pública. (2020, 21 enero). Visión y misión de la SEP. https://www.gob.mx/sep/acciones-y-programas/vision-y-mision-de-la-sep
SINAES. (2020). Sistema Nacional de Evaluación de la Educación Superior. http://inep.gov.br/sinaes
SNIES. (2020). Consulte programas académicos. https://snies.mineducacion.gov.co/consultasnies/programa
Trindade, H. y Sotomayor, W. (2007). Evaluación de la educación superior en Brasil: fundamentos, desafíos, institucionalización e imágen pública: 2004-2006. Unesco, Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe.
Vaillant, D. R. y Rodríguez, E. (2018). Perspectivas de Unesco y la OEI sobre la calidad de la educación. En H. Monarca (coord.), Calidad de la educación en Iberoamérica: discursos, políticas y prácticas (pp. 136-154). https://ie.ort.edu.uy/innovaportal/file/73018/1/perspectivas-de-unesco-y-oei-vaillant-rodriguez.pdf
How to Cite
License
The authors keep the rights to the articles and therefore they are free to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the work under the following conditions:
To recognize the credits of the work in the way specified by the author or licensor (but not in a way that suggests that they have their support or that they support the use of their work).
SIGNOS is licensed under Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
The Universidad Santo Tomás preserves the proprietary rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of the same under the aforementioned license.