Trump vs Biden: Análisis de sentimientos de las publicaciones en español realizada en Twitter en tres Estados de la Unión en las Elecciones Presidenciales del 2020
Trump vs Biden: Analysis of sentiments of the publications in Spanish made on Twitter in three States of the Union in the 2020 Presidential Elections
Abstract (en)
Digital technologies have gained great relevance in life in the United States of America, an example is the use of the social network Twitter in the presidential elections that were held in November 2020 in that country. The objective of this work is to analyze the Twitter posts of individuals who published in the states of Florida, California and Texas related to candidates Donald Trump and Joe Biden and describe their behavior towards the candidates in the weeks prior to the 2020 presidential elections. It shows, among other aspects, the variation of the daily sentimental load in the period studied. For the present work, the tweets published between September 7, 2020 and November 2 of the same year were taken. Results were obtained that indicate the predominance of positive sentiments towards President Donald Trump in the states of Florida and Texas, while in the State of California the predominance is towards candidate Joe Biden. An assessment is made of the sentiment of the individuals who published on Twitter related to the vice-presidential formulas of both candidates.
Abstract (es)
Las tecnologías digitales han cobrado gran relevancia dentro de la vida política en los Estados Unidos de América, un ejemplo es el uso de la red social Twitter en las elecciones presidenciales que se realizaron en noviembre del 2020 en ese país. El objetivo del presente trabajo es realizar el análisis de las publicaciones en Twitter de los individuos que publicaron en español en los Estados de la Florida, California y Texas relacionado con los candidatos Donald Trump y Joe Biden y describir el comportamiento de estos hacia los candidatos en las semanas previas a las elecciones presidenciales del 2020. Se muestra, entre otros aspectos, la variación de la carga sentimental diaria en el periodo estudiado. Para el presente trabajo se tomaron los tweets publicados entre los días 7 de septiembre del 2020 y el 2 de noviembre del mismo a˜no. Se obtuvieron resultados que indican el predominio de sentimientos positivos hacia el presidente Donald Trump en los Estados de la Florida y Texas mientras que en el Estado de California el predominio es hacia el candidato Joe Biden. Se hace una valoración del sentimiento de los individuos que publicaron en Twitter relacionados con las fórmulas vicepresidenciales de ambos candidatos.
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Comunicaciones en Estadística
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors maintain the rights to the articles and therefore they are free to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the work under the following conditions:
Recognize the credits of the work in the manner specified by the author or licensor (but not in a way that suggests that, you have their support or that they support your use of their work).
Comunicaciones en Estadística is licensed under Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Universidad Santo Tomás preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the aforementioned license.