Enseñanza de la filosofía como disciplina aplicada a través de ambientes virtuales de aprendizaje
Teaching philosophy as an applied discipline though virtual learning environments
Abstract (en)
Traditionally, philosophy has been thought of as a discipline that implies abstraction and a particularly theoretical exercise. In this paper, we propose the possibility of an applied and interdisciplinary philosophy, through the qualitative and critical analysis of a didactic exercise carried out in class with students of the Seminar of Modern Philosophy: Kant. This leads us to conclude that it is possible to achieve this relationship, but that it is also necessary to leave modernity aside in order to incarnate and place ourselves within the particular realities of each student. In order to achieve the above, education and virtual learning environments are fundamental when it comes to enabling new strategies and, at the same time, new ways of thinking. It is not a matter of rethinking philosophy from scratch, but of recognizing its necessary relationship with the socio-political realities of those who study it.
Abstract (es)
Por tradición, la filosofía se ha pensado como una disciplina que implica la abstracción y el ejercicio particularmente teórico. En este texto, proponemos la posibilidad de una filosofía aplicada e interdisciplinar, a través del análisis cualitativo y crítico de un ejercicio didáctico realizado en clase con los estudiantes del Seminario de filosofía moderna: Kant. Esto nos lleva a concluir que es posible lograr esa relación, pero que es también necesario dejar a un lado la modernidad para encarnarse y situarse dentro de las realidades particulares de cada estudiante. Para lograr lo anterior, la educación y los ambientes virtuales de aprendizaje son fundamentales a la hora de posibilitar nuevas estrategias y, a la vez, formas de pensamiento. No se trata de replantear la filosofía desde cero, sino de reconocer su relación necesaria con las realidades sociopolíticas de quienes la estudian.
References
Copleston, F. (1996a). Historia de la filosofía IV: De Descartes a Leibniz: Vol. IV. Ariel
Copleston, F. (1996b). Historia de la filosofía Vol. VI de Wolff a Kant: Vol. VII. Ariel
Deleuze, G. (1984). Estudios sobre cine 1: la imagen-movimiento. Paidos Comunicación.
Deleuze, G., Guattari, P. F. y Pérez, J. V. (2004). Mil mesetas, capitalismo y esquizofrenia. Pre-textos.
De Moura, I. C. y Steil, C. A. (2018). Diálogos con Tim Ingold. Diferentes aportes en el ámbito de la antropología fenomenológica. Tópicos del seminario, (39), 101-124.
Escobar, A. (2012). Cultura y diferencia: la ontología política del campo de Cultura y Desarrollo. DugiDocs. https://dugi-doc.udg.edu/handle/10256/7724
Haraway, D. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Cátedra.
Latour, B. (2008). Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-red. Manantial.
Morton, T. (2018). El pensamiento ecológico. Paidos.
Ramos Martín, J. (2020). Capitalismo informacional y tecnopolítica. Apuntes sobre configuración y resistencia de las nuevas formas de mediación base-superestructuras. En D. García; J. Ramos y D. Valencia (Eds.). Economía política de la información, la comunicación y la cultura en Colombia (pp. 40-63). Editorial Universidad del Rosario.
Mosquera, E. (2020). Los sentidos del cuerpo: Un giro sensorial en la investigación social y los estudios de género. IDP: Revista de Internet, Derecho y Politica, (26).
Segato, R. L. (2015). De la Crítica de la decolonialidad en ocho ensayos. Prometeo libros.
How to Cite
License
The authors sign a transfer of rights so that Universidad Santo Tomás can publish the articles under the conditions described below. The authors, readers and other users are free to share, copy, distribute, perform and publicly communicate the work under the following conditions:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
CITAS is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Until 2019 the documents published in the magazine were under the Creative Commons Attribution-ShareAlike license (CC BY-SA), however, in order to guarantee the open and free distribution of the content published in the magazine, it was decided to change the type Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-NC-SA 4.0)