Published
2020-08-13

Impacto de los procesos de investigación en los procesos de formación humana integral para la Facultad de Ciencias y Tecnologías de la VUAD

Impact of the research processes in the processes of integral human formation for the Faculty of Sciences and Technologies of the VUAD

DOI: https://doi.org/10.15332/24224529.6068
Julia Isabel Roberto
Wilma E. Lima Ravelo
Paola A. Sánchez Hernández

Abstract (en)

"The Faculty of Science and Technology (FCT) started in 2014 a restructuring process of the research area, reviewing and interrelated the academic spaces that included the research modules to unify their denomination in all the undergraduate programs of the Faculty; likewise, to unify the contents, the number of credits and their orientation; This is because the chairs with the research component were transversal to all the programs; therefore, the union of the mentioned elements was proposed, giving rise to a common line and academic space that would facilitate speaking a general conceptual language at the level of Formative Research in the Faculty, taking advantage of the fact that at that date formative research activities were developed.
From the above, the interest arose to collect and analyze how the research process was be- ing carried out in the academic programs of the FCT; as well as knowing the impact of the research proposals that had been carried out; its contribution to the human and integral for- mation of the students; its coherence with the fields of study of academic programs in the period 2005 and 2014 and thus know the evo- lution of research in the Faculty of Science and Technology during this period."

Keywords (en): research, comprehensive human education, academic programs

Abstract (es)

"La Facultad de Ciencias y Tecnologías (FCT) inició en el año 2014 un proceso de restruc- turación del área de investigación, revisando e interrelacionando los espacios académicos que comprendían los módulos de investiga- ción para unificar su denominación en todos los programas de pregrado de la Facultad; así mismo, unificar los contenidos, el número de créditos y su orientación; esto debido a que las cátedras con el componente investigativo eran transversales a todos los programas; por tanto se propuso la unión de los elementos mencio- nados dando lugar a una línea común y espa- cio académico que facilitara hablar un lengua- je general conceptual a nivel de Investigación Formativa en la Facultad, aprovechando que ya a esa fecha se desarrollaban actividades de investigación formativa.
A partir de lo expuesto, surgió el interés de recopilar y analizar cómo se estaba realizando el proceso investigativo en los programas aca- démicos de la FCT; así como conocer el impac- to de las propuestas de investigación que se habían llevado a cabo; su contribución a la for- mación humana e integral de los estudiantes; su coherencia con los campos de estudio de los programas académicos en el período 2005 y 2014 y así conocer la evolución de la investiga- ción en la Facultad de Ciencias y Tecnologías durante este período."

Keywords (es): investigación, formación humana integral, programas académicos

References

Centro de investigación VUAD-USTA. (2014). Lineamientos de investigación. Centro de investigación VUAD-USTA. Bogotá: http://unidadinvestigacion.usta.edu.co/images/ documentos/investigacion.pdf

Universidad Santo Tomás. (2009). Política de Investigación. Bogotá: USTA.

Universidad Santo Tomás. (2010). Modelo Educativo Pedagógico. Bogotá: USTA.

Universidad Santo Tomás PEI. (2004). Proyecto Educativo Institucional (PEI) USTA. Bogota: USTA. Recuperado de: http://www.usta.edu.co/images/documentos/documentos- institucionales/pei.pdf

Vicerrectoría Universidad Abierta y a Distancia - Universidad Santo Tomás. (s.f.). Centro de Investigación VUAD. Recuperado de: https://www.ustadistancia.edu.co/ index.php/centro-de-investigacion-vuad

Dimensions

PlumX

Visitas

242

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Roberto, J. I., Lima Ravelo, W. E., & Sánchez Hernández, P. A. (2020). Impact of the research processes in the processes of integral human formation for the Faculty of Sciences and Technologies of the VUAD. CITAS, 5(1), 21-26. https://doi.org/10.15332/24224529.6068