Imaginarios sociales y las “nubes de palabras”. Elementos claves en la construcción de redes grupales de aprendizaje
Social Imaginaries and "Word Clouds". Key elements in the construction of group learning networks
Abstract (en)
The accelerated technological convergence, the need to generate new knowledge and anticipate in the face of a volatile, uncertain, complex and ambiguous context, establishes key challenges both for higher education institutions and for business scenarios. In this sense, it is necessary to enable new modes of connection and relationships to develop and consolidate group learning networks (in extension to personal learning networks) in order to create territories conducive to learning. The foregoing will have a greater scope if it is supported, in technological mediations, such as "word clouds" to reveal the social imaginaries typical of a community around a specific theme. Consequently, this article makes evident the emergence of systemic properties inherent to the representation of information, to identify new significant correlations of learning as a result of a collective reading that tunes people, imaginary and technological means. To do this, the result of exercises for the elaboration of "word clouds" carried out with different communities of people around different topics is presented, where their positions become evident and thus founding a scene of convergence of personal visions and emerging patterns.
Abstract (es)
La acelerada convergencia tecnológica, la necesidad de generar nuevos conocimientos y anticiparse frente a un contexto volátil, incierto, complejo y ambiguo, establece retos claves tanto para las instituciones de educación superior, como para los escenarios empresariales. En este sentido, se hace necesario habilitar nuevos modos de conexión y relaciones para desarrollar y consolidar redes grupales de aprendizaje (en extensión a las redes personales de aprendizaje) con el fin de crear territorios propicios para aprender. Lo anterior tendrá mayor alcance si se apoya, en mediaciones tecnológicas, como las “nubes de palabras” para revelar los imaginarios sociales propios de una comunidad alrededor de una temática específica. En consecuencia, este artículo hace evidente la emergencia de propiedades sistémicas propias de la representación de la información, para identificar nuevas correlaciones significativas de aprendizaje fruto de una lectura colectiva que sintoniza personas, imaginarios y medios tecnológicos. Para ello, se presenta el resultado de ejercicios de elaboración de “nubes de palabras” realizados con diferentes comunidades de personas alrededor de distintos temas, donde se hacen evidentes sus posturas y fundar así, un escenario de convergencia de visiones personales y patrones emergentes.
References
Barreda, R. (1995) Aprendizaje. La función de educación en la empresa moderna. Madrid, España: Conorg.
Carretero, A. (2010). Para una tipología de las «representaciones sociales». Una lectura de sus implicaciones epistemológicas. EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, (20), 88-108. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=297125195004
Castañeda, L. y Adell, J. (2013) La anatomía de los PLE. En Castañeda, L. & Adell, J. (editors) (2013) Entornos personales de aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy, Alicante. España: Marfil. 11-27
Cegarra, J. (2012). Fundamentos Teórico Epistemológicos de los Imaginarios Sociales. Cinta Moebio, (43), 1-13. Recuperado de: http://www.moebio.uchile.cl/43/cegarra.html
Corsi, G., Esposito, E. y Baraldi, C. (1996). Glosario sobre la teoría social de Niklas Luhmann. Prefacio de Niklas Luhmann. México: Anthropos, UIA, ITESO.
Espejo, R. (2012). Seeing organisations: epistemological considerations. Kybernetes. 41(3/3), 327-338.
García, A. (2018) Educar para el asombro. Sencillez, confianza, paciencia y profundidad. Bilbao, España: Ed. Mensajero.
Gómez, D., García, F. y Therón, R. (2014). Analítica visual en e-learning. El profesional de la información, 23(3), 236-245. Doi: http://dx.doi.org/10.3145/epi.2014.may.03
Gros, B. (2008). Aprendizajes, conexiones y artefactos. La producción colaborativa del conocimiento. Barcelona, España: Editorial Gedisa.
Gros, B. y Mas, X. (2016) ¿Cómo aprender en red? En Gros, B. y Suárez-Guerrero, C. (eds) (2016) Pedagogía red. Una educación para tiempos de internet. Barcelona, España: Octaedro-ICE Universidad de Barcelona. 55-75
Ison, R. (2017) Systems practice. How to act. In Situations of Uncertainty and Complexity in a Climate-Change World. Second edition. London, UK: Springer Verlag.
Llorens, F. (2016) ¿Dónde aprender en internet? Territorialidad virtual y nuevas narrativas. En Gros, B. y Suárez-Guerrero, C. (eds) (2016) Pedagogía red. Una educación para tiempos de internet. Barcelona, España: Octaedro-ICE Universidad de Barcelona. 135-158
Maas, M., Amozurrutia, J., Almaguer, P., González, L. y Meza, M. (2012) Sociocibernética, cibercultur@ y sociedad. México, México: UNAM, Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades.
Maturana, H. y Varela, F. (1999) El árbol del Conocimiento. Las bases biológicas del conocimiento humano. Madrid, España: Debate.
Pintos, J. (1995). Los imaginarios sociales. La nueva construcción de la realidad social. Madrid, España: Sal Terrae.
Pintos, J. (1999). Los imaginarios sociales del delito: La construcción social del delito a través de las películas (1930-1999). Recuperado de http://idd00qmm.eresmas.net/articulos/delitocine.htm
Pourdehnad, J., Warren, B., Wright, M. y Mairano, J. (2006). Unlearning/Learning Organizations - The Role of Mindset. Proceedings of the 50th Annual Meeting of the ISSS, Sonoma, CA, USA. Recuperado de http://journals.isss.org/index.php/proceedings50th/article/view/326/101
Reyes, A. y Zarama, R. (1998). The process of emboying: a re-construction of the process of learning. Cybernetics & Human Knowing, 5(3), 19-33.
Varela, F., Thompson, E. y Rosch, E. (1997) De cuerpo presente. Las ciencias cognitivas y la experiencia humana. Barcelona, España: Editorial Gedisa.
How to Cite
License
The authors sign a transfer of rights so that Universidad Santo Tomás can publish the articles under the conditions described below. The authors, readers and other users are free to share, copy, distribute, perform and publicly communicate the work under the following conditions:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
CITAS is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).

Until 2019 the documents published in the magazine were under the Creative Commons Attribution-ShareAlike license (CC BY-SA), however, in order to guarantee the open and free distribution of the content published in the magazine, it was decided to change the type Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-NC-SA 4.0)




