Formación contable y tecnologías emergentes en Cali: análisis de planes de estudio y percepciones de egresados
Accounting education and emerging technologies in Cali: analysis of curricula and perceptions of graduates
Abstract (en)
Public accounting is undergoing a transformation process driven by the integration of emerging technologies associated with the Fourth Industrial Revolution. In this context, the present study examines the degree to which agentive technologies are incorporated into the curricula of Public Accounting programs at universities in Cali (Colombia), based on a documentary analysis of curricula and the perceptions of graduates. The objective is to identify the level of alignment between educational content and digital competencies related to tools such as artificial intelligence, ERP systems, big data, and the Internet of Things.
The research adopted a qualitative approach with an exploratory design. Structured surveys were administered to 82 graduates from four higher education institutions, and curricular documents available on institutional portals and through direct contact with academic coordinators were reviewed. The findings indicate that although universities have begun implementing technological inclusion processes, significant gaps remain regarding the depth and coverage of these competencies. Additionally, differences among institutions were observed in terms of pedagogical approaches and formal integration of these tools.
The study concludes that there is a need for curricular updates and standardization to strengthen the digital training of public accountants. The importance of establishing continuous academic review mechanisms to respond effectively to changes in the productive environment is emphasized. This work contributes to diagnosing the current state of accounting education in the local context and provides inputs for structural improvement.
Abstract (es)
La contaduría pública atraviesa un proceso de transformación impulsado por la integración de tecnologías emergentes asociadas a la Cuarta Revolución Industrial. En este contexto, el presente estudio analiza el grado de incorporación de tecnologías agenciativas en los planes de estudio de programas de Contaduría Pública en universidades de Cali (Colombia), a partir de un análisis documental de los currículos y la percepción de sus egresados. El objetivo es identificar el nivel de alineación entre los contenidos formativos y las competencias digitales vinculadas con herramientas como inteligencia artificial, sistemas ERP, big data e Internet de las Cosas.
La investigación se desarrolló bajo un enfoque cualitativo con diseño exploratorio. Se aplicaron encuestas estructuradas a 82 egresados de cuatro instituciones de educación superior y se revisaron documentos curriculares disponibles en portales institucionales y mediante contacto con coordinadores académicos. Los resultados indican que, si bien las universidades han iniciado procesos de inclusión tecnológica, persisten brechas significativas en la profundidad y cobertura de estas competencias. Asimismo, se evidencian diferencias entre instituciones en cuanto al enfoque pedagógico y a la integración formal de dichas herramientas.
El estudio concluye que existe una necesidad de actualización y estandarización curricular que permita fortalecer la formación digital del contador público. Se destaca la importancia de establecer mecanismos continuos de revisión académica para responder a los cambios del entorno productivo. Este trabajo contribuye al diagnóstico del estado actual de la formación contable en el contexto local y ofrece insumos para su mejora estructural.
References
Acosta Benítez, W. R., Gamarra Cardozo, M. D. J., & Villalba Chamorro, A. A. (2024). Adaptación de los contadores a la evolución de las herramientas contables en la era digital. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), Article 3. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.11740 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.11740
Andriani, P. D., & Wahyudi, I. (2025). Digital revolution in accounting education: Bridging the academia-industry gap in the era of technological disruption. International Student Conference on Business Education Economics Accounting and Management (ISC-BEAM). https://www.researchgate.net/profile/Ickhsanto-Wahyudi/publication/391851758_DIGITAL_REVOLUTION_IN_ACCOUNTING_EDUCATION_BRIDGING_THE_ACADEMIA-INDUSTRY_GAP_IN_THE_ERA_OF_TECHNOLOGICAL_DISRUPTION/links/682a1a6edf0e3f544f552bc3/DIGITAL-REVOLUTION-IN-ACCOUNTING-EDUCATION-BRIDGING-THE-ACADEMIA-INDUSTRY-GAP-IN-THE-ERA-OF-TECHNOLOGICAL-DISRUPTION.pdf DOI: https://doi.org/10.21009/ISC-BEAM.013.178
Arellano, F. (2024, agosto 7). Método Cualitativo: Qué es, características, tipos y ejemplos. Enciclopedia Significados. https://www.significados.com/metodo-cualitativo/
Arnold, P., Davids, J., & Reiser, M. (2024). Building Future Skills in Higher Education: An International Blended Project Seminar on Sustainable Development. The Future of Education. Proceedings of the 14th International Conference, 437-444. https://conference.pixel-online.net/files/foe/ed0014/FP/7236-SENG6497-FP-FOE14.pdf
Aznar Minguet, P., Ull, M. a A., Piñero, A., & Martínez-Agut, M. P. (2014). La Sostenibilidad En La Formación Universitaria: Desafíos Y Oportunidades. Educación XX1, 17(1), 133-158. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10708 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10708
Barrantes Echavarría, R. (2013). Investigación: Un camino al conocimiento: Un enfoque cualitativo, cuantitativo y mixto (2.a ed., Vol. 10). Ágora: Serie Estudios. https://editorial.uned.ac.cr/book/U08167
Bernal-Torres, C. A. (2010). Metodología de la investigación. Administración, economía, humanidades y Ciencias Sociales (O. Fernández Palma, Ed.; Tercera ed.). Prentice Hall.
Bravo Bonoso, D. G., Delgado Bernal, D. S., Sornoza Zavala, G. A., & Yaguana Martínez, Y. V. (2020). Enseñanza por competencia, desafío de la educación universitaria del siglo XXI. RECIMUNDO, 4(4), Article 4. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(4).octubre.2020.434-444 DOI: https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(4).octubre.2020.434-444
Bryer, R. (2024). Accounting for Crises: A Marxist History of American Accounting Theory, c.1929-2007 (Vol. 2). World Scientific. http://gen.lib.rus.ec/book/index.php?md5=CFC663D0416B0B822A0BFC3428D55A4E
Calero Cortes, M. A. C., Hernández López, V. A., & Londoño-Cardozo, J. (2023). Tecnología y Contabilidad: Evolución, Impacto y el Rol Emergente del Contador en la Era Digital. 397-409. https://www.researchgate.net/publication/374414229_Tecnologia_y_Contabilidad_Evolucion_Impacto_y_el_Rol_Emergente_del_Contador_en_la_Era_Digital
Casal, R., & Viloria, N. (2007). La Ciencia Contable, su historia, filosofía, evolución y su producto. Actualidad Contable Faces, 10(15), 19-28.
Chuma, K., & Mpundu, M. (2025). Innovating Through Integration: How Industry 4.0 Technologies Reshape Management Accounting Practices in Botswana. International Journal of Advanced Business Studies, 4(1), 201-241. https://doi.org/10.59857/EMOS1745 DOI: https://doi.org/10.59857/EMOS1745
Cisterna, C., Soto, V., & Rojas, C. (2016). Rediseño curricular en la Universidad de Concepción: La experiencia de las carreras de formación inicial docente. Calidad en la Educación, 44, Article 44. https://doi.org/10.31619/caledu.n44.41 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-45652016000100011
Corporación Universitaria Minuto de Dios. (2024). Estudia Contaduría pública. Rectoría Centro Occidente. https://www.uniminuto.edu/oferta-academica/contaduria-publica/contaduria-publica-12
Dextre Flores, J. C. (2013). Los retos de la formación por competencias del contador público. Contabilidad y Negocios: Revista del Departamento Académico de Ciencias Administrativas, 8(16), 35-47. DOI: https://doi.org/10.18800/contabilidad.201302.003
Dzhedzhula, O. (2023). Modern approaches to designing content education in crisis situations. En A. Biliuk, O. Diachynska, O. Voloshyna, O. Dzhedzhula, V. Dzis, O. Diachynska, V. Dubchak, E. Manzhos, E. Levchuk, N. Havryliuk, & L. Novitska, Modern educational technologies in the training of specialists in the agricultural sector during the crisis (pp. 102-145). Publishing House “Baltija Publishing”. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-298-2 DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-298-2
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa (2.a ed.). Ediciones Morata, S. L.
Fullana Noell, J., Pallisera Díaz, M., & Planas Lladó, A. (2011). Las competencias profesionales de los educadores sociales como punto de partida para el diseño curricular de la formación universitaria. Un estudio mediante el método Delphi. Revista Iberoamericana de Educación, 56(1), Article 1. https://doi.org/10.35362/rie5611541 DOI: https://doi.org/10.35362/rie5611541
Gómez Franco, K. Y., PulgarínPulgarín, C., & Ospina Zapata, C. M. (2019). El perfil profesional del Contador Público dentro de los límites del diseño curricular. A propósito de la Universidad de Antioquia y la Universidad de Medellín. Adversia, 22, Article 22.
Gómez Méndez, J., & Janampa Acuña, N. (2020). El contador público frente a la cuarta revolución industrial. Quipukamayoc, 28(57), Article 57. https://doi.org/10.15381/quipu.v28i57.18418 DOI: https://doi.org/10.15381/quipu.v28i57.18418
Guatame Rodríguez, B., & Lagos Botia, L. G. (2017). Retos del contador público frente a los cambios en la era digital en Colombia. Criterios Revista Estudiantes Facultad de Ciencias Económicas, 7(1), Article 1.
Guerrero Bejarano, M. A. (2016). La investigación cualitativa. INNOVA Research Journal, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.33890/innova.v1.n2.2016.7 DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v1.n2.2016.7
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. del P. (2014). Metodología de la investigación (Sexta Ed.). McGraw-Hill.
Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (Primera ed.). McGraw-Hill.
Herrada Valverde, R. I., & Herrada Valverde, G. (2011). Adaptación de los estudios de magisterio al EEES: Las TIC en los nuevos planes de estudio. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 36, Article 36. https://doi.org/10.21556/edutec.2011.36.405 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2011.36.405
Institución Universitaria Antonio José Camacho. (2024). Contaduría Pública – UNIAJC. https://www.uniajc.edu.co/facultad-ciencias-empresariales/contaduria-publica/
Larraín, A. M., & González Fiegehen, L. (2007). Formación universitaria por competencias 2007-16 [Documento de trabajo]. https://www.researchgate.net/publication/275275474_Formacion_universitaria_por_competencias_2007-16
Laya, A. (2011). Los principios y postulados básicos de la contabilidad: Una perspectiva histórica-conceptual desde la doctrina contable. Actualidad Contable Faces, 14(23), 79-101.
Ley 1581, Por la cual se dictan disposiciones generales para la protección de datos personales. (2012). https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=49981
Londoño-Cardozo, J. (2020). Propuesta de caracterización de la responsabilidad digital organizacional de la economía colaborativa [Trabajo de grado de pregrado para optar al título en Administración, Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/85338
Londoño-Cardozo, J. (2025). The evolution of accounting practice in the age of artificial intelligence: Challenges and opportunities for higher education in public accounting. Cuadernos de Administración, 41(81), e30113755. https://doi.org/10.25100/cdea.v41i81.13755Londoño-Cardozo, J. (2025). The evolution of accounting practice in the age of artificial intelligence: Challenges and opportunities for higher education in public accounting. Cuadernos de Administración, 41(81), e30113755. https://doi.org/10.25100/cdea.v41i81.13755 DOI: https://doi.org/10.25100/cdea.v41i81.13755
Lopera Palacio, C. M. (2024). De mayor a menor, IES colombianas según el estrato socioeconómico de sus estudiantes. El Observatorio de la Universidad Colombiana. https://www.universidad.edu.co/de-mayor-a-menor-ies-colombianas-segun-el-estrato-socioeconomico-de-sus-estudiantes/
Marín Londoño, B., & Tamayo Giraldo, G. (2008). Currículo integrado: Aportes a la comprensión de la formación humana. En Portal de Libros Electrónicos—Universidad Católica de Pereira (1a. ed.). Portal de Libros Electrónicos - Universidad Católica de Pereira. https://doi.org/10.31908/eucp.41 DOI: https://doi.org/10.31908/eucp.41
Marín, M. A., & Rojo Lucero, D. (2022). Competencias del contador público en tecnología estándares internacionales de formación: ¿cerca o lejos de nuestros planes de estudio? 3o Jornadas de la Facultad de Ciencias Económicas de la UNCuyo. https://bdigital.uncu.edu.ar/fichas.php?idobjeto=18250 DOI: https://doi.org/10.35305/rcd.vi1.16
Martínez Prats, G., Chan Pereyra, M., & Tosca Magaña, S. (2021). El Contador Público en la era Digital. Revista de Investigación Académica Sin Frontera: Facultad Interdisciplinaria de Ciencias Económicas Administrativas - Departamento de Ciencias Económico Administrativas-Campus Navojoa, 36(14), Article 36. https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi36.424 DOI: https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi36.424
McGuigan, N., & Ghio, A. (2019). Art, accounting and technology: Unravelling the paradoxical “in-between”. Meditari Accountancy Research, 27(5), 789-804. https://doi.org/10.1108/MEDAR-04-2019-0474 DOI: https://doi.org/10.1108/MEDAR-04-2019-0474
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2024a). Bases consolidadas. https://snies.mineducacion.gov.co/portal/ESTADISTICAS/Bases-consolidadas/
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2024b). SNIES - Sistema Nacional de Información de Educación Superior—Sistemas información. https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/w3-article-254675.html?_noredirect=1
Oman, S. (2024). Digital culture – a review of evidence And experience, with recommendations for UK policy, practice and research. Findings and recommendations from an AHRC-DCMS Fellowship in Digital and International (2022-2024). UK Government’s Department for Culture. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/6724eb3ec053e87b6a0a824a/Digital_culture_report_2024__3_-accessible.pdf
Ortega y Gasset, J. (1966). Misión de la universidad. En Obras completas de José Ortega y Gasset: Vol. Tomo IV (Sexta Edición, pp. 311-353). Revista de occidente.
Peltoniemi, S. (2022). Integrating sustainability into business education. The case of Aalto University School of Business [Master’s Thesis in Economics and Business Administration, Aalto University School of Business]. https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/117773
Pérez de Paz, M., & Londoño-Cardozo, J. (2021). La implementación de los robots y la inteligencia artificial en las organizaciones: Una paradoja para la Responsabilidad Social. En J. Londoño-Cardozo & O. I. Vásquez (Eds.), La investigación en Administración: Tendencias, enfoques y discusiones (Primera ed., pp. 185-219). Editorial Universidad Santiago de Cali. DOI: https://doi.org/10.35985/9786287501478.5
Pérez de Paz, M., Londoño-Cardozo, J., & Tello Castrillón, C. (2021). Tecnologías agenciativas y la Responsabilidad Digital Organizacional: Conflictos, retos y soluciones. VI Simposio Internacional de Responsabilidad Social de las Organizaciones (SIRSO).
Pérez de Paz, M., Londoño-Cardozo, J., & Tello Castrillón, C. (2023). Tecnologías agenciativas y la Responsabilidad Digital Organizacional: Conflictos, retos y soluciones. En N. Gorrochategui, V. Martins de Oliveira, L. Galán, & E. de Giusti (Eds.), Responsabilidad Social de las Organizaciones-RSO: América Latina arma los objetivos de desarrollo sostenible (pp. 513-540). Editorial de la Universidad Nacional de La Plata.
Pérez Domínguez, S. S., Valdez, A. D., & Villalba Chamorro, A. A. (2024). Transformación Educativa: Estrategias Innovadoras para la Enseñanza de Contaduría Pública Nacional en el contexto Postpandemia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9997 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9997
Ribas, F., Sanchez Abrego, D., Metilli, G., & Provasi, M. (2021). Transformación digital y profesión contable: Reflexiones desde el ejercicio profesional y la formación de contadores públicos. XVII Simposio Regional de Investigación Contable (Modalidad virtual, 2 de diciembre de 2021). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/132395
Rosique Cedillo, G. (2013). Los estudios universitarios de periodismo en España: La adaptación al EEES y la formación de periodistas en competencias digitales. RIESED - Revista Internacional de Estudios sobre Sistemas Educativos, 1(1-2), 117-132.
Rueda Galvis, J. F. (2013). La transversalidad curricular y su papel en la formación profesional de administradores de empresas. Revista de la Universidad de La Salle, 1(61), Article 61.
Ruge, D., Johannsen, H. D., Graf, S. T., Kostanjevec, S., Kozina, F. L., Reissmannová, J. S., Janík, Z., Kachlík, P., Vlček, P., Beinert, C., Øverby, N. C., & Vik, F. N. (2022). Sustainable Competences in Higher Education [State of the Art Report]. UCL University College. https://padlet-uploads.storage.googleapis.com/579950500/520ec03829427d222889732a276f0af4/SustainComp_State_of_the_Art_report.pdf
Salazar-Rebaza, C., Fernández Chujutalli, J., Ríos-Sánchez, N., Salazar-Quispe, A., & Cordova-Buiza, F. (2024). La inteligencia artificial en contabilidad desde la percepción de los contadores. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 69, 676-686.
Salvary, S. C. W. (2007). Accounting: A General Commentary on an Empirical Science (SSRN Scholarly Paper No. 997282). Social Science Research Network. https://doi.org/10.2139/ssrn.997282 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.997282
Sánchez Ledesma, N., Caballero Alegría, L. F., & Londoño-Cardozo, J. (2025). Inteligencia artificial en la educación en ciencias empresariales: Herramienta de apoyo o reemplazo del rol docente. Revista CIES Escolme, 16(1), Article 1.
Schwab, K. (2016). La cuarta revolución industrial. Penguin Random House.
Sommer, L. (2015). Industrial revolution - industry 4.0: Are German manufacturing SMEs the first victims of this revolution? Journal of Industrial Engineering and Management, 8(5), Article 5. https://doi.org/10.3926/jiem.1470 DOI: https://doi.org/10.3926/jiem.1470
Staszel, A. (2014). Historia rachunkowości—Jednej z najstarszych dyscyplin ekonomicznych. Krakow Review of Economics and Management, 1(925), Article 1(925). https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0925.0108 DOI: https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0925.0108
Subdirección de Comunicaciones Corporativas. (2024a, mayo 14). Con herramientas innovadoras, accesibles e incluyentes, UNIMINUTO revoluciona la educación superior en Colombia con su nuevo modelo a distancia 4.0. Uniminuto. https://www.uniminuto.edu/noticias/con-herramientas-innovadoras-accesibles-e-incluyentes-uniminuto-revoluciona-la-educacion
Subdirección de Comunicaciones Corporativas. (2024b, diciembre 30). Con Inteligencia Artificial Generativa, UNIMINUTO brinda acompañamiento permanente a estudiantes de programas en su modalidad a distancia 4.0. Uniminuto. https://www.uniminuto.edu/noticias/con-inteligencia-artificial-generativa-uniminuto-brinda-acompanamiento-permanente
Torres Bardales, C., & Lam Wong, A. (2012). Los fundamentos epistemológicos de la contabilidad y su incidencia en la formación competitiva del contador público (SSRN Scholarly Paper No. 2230419). https://papers.ssrn.com/abstract=2230419
Universidad del Valle. (2024). Contaduría Pública—Facultad de Ciencias de la Administración. https://administracion.univalle.edu.co/contaduria-publica
Universidad Santiago de Cali. (2024). Contaduría Pública. Programa de Contaduría pública. https://www.usc.edu.co/contaduria-publica/
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Liliana Valencia Alegría, Kelly Julieth Mendinueta Pérez, José Londoño-Cardozo, Oscar Eduardo Quintero-Cardona

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain the rights to the articles and are therefore free to share, copy, distribute, perform and publicly communicate the work under the following conditions:
Acknowledge credit for the work in the way specified by the author or licensor (but not in a way that suggests that they have his/her endorsement or that they support the use of his/her work).
Revista Activos is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-NC-SA 4.0).

Universidad Santo Thomas holds the economic rights (copyright) of the published works, and encourages and allows the reuse thereof under the above license.




