Published
2012-07-31

La problemática de la educación contable en Colombia: las perspectivas para la construcción del Observatorio Colombiano de Educación Contable

The problem of accounting education in Colombia: the perspectives for the construction of the Colombian Observatory of Accounting Education.

DOI: https://doi.org/10.15332/s0124-5805.2012.0019.04
Observatorio Colombiano de Educación Contable

Abstract (en)

This paper presents the arguments that justify the development and operation of the Colombian Observatory in Accounting Education (OCEC). The OCEC is an academic eort that seeks to create a space that fosters and supports the dynamics of research around the development, location and characterization of accounting education in the country from an approach to the main problems and situations it faces. Among these issues can be highlighted the number of institutions oering accounting training programs, the quality implicit in the development of these programs, the specific regulation in educational processes, the pedagogical dilemma between theory and practice, the influence of academic and professionals bodies, among others to be the subject of study and reflection of the observatory, in order to contribute to the construction of the accounting discipline in the Colombian context.

The paper presents the basic elements of reflection on the main problems of accounting education in Colombia, and the main reflections the observatory will address throughout its work.

Keywords (en): accounting education, accounting discipline, public policy observatory

Abstract (es)

Este documento presenta los argumentos que justifican el desarrollo y funcionamiento del Observatorio Colombiano en Educación Contable (OCEC). El OCEC es un esfuerzo académico que busca crear un espacio que potencie y respalde las dinámicas de investigación alrededor del desarrollo, situación y caracterización de la educación contable en el país a partir de una aproximación a los principales problemas y coyunturas que afronta. Entre estas problemáticas se pueden destacar la cantidad de instituciones que ofrecen programas de formación profesional contable, la calidad implícita en el desarrollo de estos programas, la regulación expresa en los procesos educativos, la disyuntiva pedagógica entre teoría y práctica, la influencia de los organismos académicos y profesionales, entre otros que serán objeto de estudio y reflexión del observatorio, con el _n de contribuir a la construcción de disciplina contable en el contexto colombiano.
El documento presenta los elementos básicos de la reflexión sobre los principales problemas de la educación contable en Colombia, y las principales reflexiones que el observatorio abordará a lo largo de su trabajo.

Dimensions

PlumX

Visitas

5686

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

de Educación Contable, O. C. (2012). The problem of accounting education in Colombia: the perspectives for the construction of the Colombian Observatory of Accounting Education. Revista Activos, 10(19), 91-109. https://doi.org/10.15332/s0124-5805.2012.0019.04