Published
2011-12-21

Reflexiones en torno a la autonomía tributaria de las entidades territoriales, en el contexto del Estado Social de

Reflections on tax autonomy of local authorities, in the context of the Social State of law

DOI: https://doi.org/10.15332/s2248-4914.2011.0019.06
Ómar Alfonso Ochoa Maldonado

Abstract (en)

One of the most significant changes that is enshrined in the Constitution of 1991 was the recognition of certain levels of autonomy in specific matters to local authorities, seeking to carry out the postulate of administrative decentralization as a model of state property. One of those spheres, where the Constituent Assembly wanted that local authorities may enjoy a margin of autonomy in the area of jurisdiction, was in tax issues, emphasizing that this effect this kind of entities are entitled to decree enforcement tax, which must have been created or authorized in advance by the legislature at the national level. The blatant purpose of this work is to scrutinize the nature and extent of that fiscal autonomy of local authorities in the context of the Social State of law, as a political and legal model fathered by the Constituent and the impact of this symbiotic center-periphery relationship, in the tax becoming of the State, facing the process of administrative decentralization and the deepening of participatory democracy, calling for it to jurisprudencial production generated in this area.
Keywords (en): Fiscal and territorial autonomy, administrative decentralization, constitutional jurisprudence.

Abstract (es)

Uno de los cambios de mayor trascendencia que se consagró en la Constitución Política de 1991, fue el reconocimiento de ciertos niveles de autonomía en determinadas materias a las entidades territoriales, en procura de materializar el postulado de la descentralización administrativa como característica del modelo de Estado. Una de esas esferas, en las que el Constituyente quiso que las entidades territoriales gozaran de un margen de autonomía en el ámbito de su jurisdicción, fue en temas de talante tributario, resaltándose que para el efecto, este tipo de entidades están facultadas para decretar imposiciones tributarias, las cuales deben haber sido creadas o autorizadas previamente por el legislador en el ámbito nacional. El propósito palmario de este trabajo, es auscultar la naturaleza y alcance de la citada autonomía fiscal de las entidades territoriales, en el contexto del Estado Social de Derecho, como modelo jurídico político prohijado por el Constituyente y las repercusiones de esa relación simbiótica centro-periferia, en el devenir fiscal del Estado, frente al proceso de descentralización administrativa y la profundización de la democracia participativa, apelando para ello a la producción jurisprudencial generada en la materia.
Keywords (es): Autonomía fiscal y territorial, descentralización administrativa, jurisprudencia constitucional. Clasificación JEL, H7, H2, K19.
Ómar Alfonso Ochoa Maldonado
Lawyer with honor degree from the National University of Colombia. Specialist in Public Management and Administrative Institutions, Universidad de los Andes; In Constitutional Law, National University of Colombia and in Private Economic Law, National University of Colombia. Studies in Philosophy, Political and Economic Thinking, Universidad Santo Tomás. Candidate for Master in Economic Law, Pontificia Universidad Javeriana. E-mail: [email protected], [email protected]

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How to Cite

Ochoa Maldonado, Ómar A. (2011). Reflections on tax autonomy of local authorities, in the context of the Social State of law. Revista CIFE: Lecturas De Economía Social, 13(19), 113. https://doi.org/10.15332/s2248-4914.2011.0019.06