Caracterización de los negocios barriales en los barrios del borde oriental de la comuna 10 de Medellín
Characterization of the neighborhood businesses in eastern border neighborhoods of commune 10 of the city of Medellin
Abstract (en)
The research Characterization of the neighborhood businesses in eastern border neighborhoods of commune 10 of the city of Medellin was designed with the purpose of describing the socio-economic characteristics of neighborhood businesses in this sector of the city of Medellin. In the study, 5 neighborhoods were defined: Los Ángeles, Boston, Bomboná N.o 1, Las Palmas and San Diego, from the application of a survey instrument. The dimensions of analysis involved in the study were: general characteristics of the business, which groups the types of business, socioeconomic stratum, and location conditions; second, the business processes related to size of the commercial offer and relationship with clients were analyzed; the third part studied the financial processes related to generation of income and ownership of financial products; the fourth part characterized the human talent regarding family number and composition, as well as the sociodemographic conditions of the micro entrepreneurs; the last dimension focused on the study of the business’ formality or informality process from having chamber of commerce, access to social security and managing of accounting processes.
From the results of 1582 applied surveys, it was concluded that the most representative neighborhood businesses are those that provide basic goods and services for the households, they are business that have structural weaknesses related to limited commercial offer, low income generation capacity, small size, and operation under relatively high levels of informality.
Abstract (es)
Esta investigación se diseñó con el objetivo de describir las características socioeconómicas de los negocios barriales del sector de la ciudad de Medellín, en el estudio se definieron 5 barrios: Los Ángeles, Boston, Bomboná N.° 1, Las Palmas y San Diego; a partir de la aplicación de un instrumento de encuesta. Las dimensiones de análisis involucradas en el estudio fueron: características generales de los negocios, la cual agrupa las tipologías de negocios, estrato socioeconómico y condiciones locativas; en segundo lugar, se analizaron procesos comerciales relacionados con el tamaño de la oferta comercial y relacionamiento con los clientes; la tercera parte estudió los procesos financieros relacionados con la generación de ingresos y tenencia de productos financieros; la cuarta parte caracterizó el talento humano en cuanto a número y composición familiar, así como las condiciones sociodemográficas de los microempresarios; la última dimensión se enfocó en el estudio de los procesos de formalidad o informalidad del negocio a partir de la tenencia de cámara de comercio, acceso a seguridad social y manejo de procesos contables.
A partir de los resultados de 1582 encuestas aplicadas, se concluyó que los negocios barriales más representativos son aquellos que proveen bienes y servicios básicos para los hogares, son negocios que tienen debilidades estructurales relacionadas con escasa oferta comercial, baja capacidad de generar ingresos, tamaño reducido y operación bajo grados de informalidad relativamente altos.
References
Arango, M. y Arbeláez, J. (2015). La economía popular: alternativa empresarial exitosa. Medellín: Fondo Editorial María Cano.
Areiza, C. (2005). Presente y futuro del canal tradicional en la ciudad de Cali. Revista Estudios Gerenciales – ICESI, 26.
Arias, M., García, O. y Paramo, D. (2011). Hacia una tipología de tenderos de Manizales (Colombia). Revista Pensamiento y Gestión, (30), 93-122. Universidad del Norte.
Cámara de Comercio de Medellín. (2018). Estructura empresarial. Medellín.
Gaitán, D. (2010). Caracterización de las tiendas de barrio de Cartagena. Revista Panorama, 4(8), 59-71. Politécnico Gran Colombiano.
Londoño, E. y Navas, M. (2014). Canal tradicional de productos de gran consumo: la tienda de barrio. Universidad de Cartagena.
Páramo, D. (2015). Presente y futuro de los negocios de barrio (mypes). Universidad del Norte: Escuela de Negocios.
Páramo, D. (2015). La tienda de barrio en Colombia, eje de los negocios barriales. Universidad del Norte: Escuela de Negocios.
Páramo, D. (2015). Marketing para micro y pequeñas empresas (mypes). Universidad del Norte: Escuela de Negocios.
Sanclemente, J. (2012). La reputación del tendero de barrio ante su mercado y sus consecuencias. (Tesis doctoral). Universidad Eafit.
Silva, H. (2012). Panorama del negocio minorista en Colombia. Revista Pensamiento y Gestión, (32), 115-141. Universidad del Norte
How to Cite
License
CIFE Journal is under license Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
ASSIGNMENT OF AUTHOR'S PATRIMONIAL RIGHTS
_____________________,adult, identified with citizenship card No. _________ issued in the city of____________,henceforth the Assignor, in my capacity as author of the article __________________________________________________, to be published in thejournal _____________________________,volume____,number _____,year________in physical copies in the institutional portal, website or any known or future means, I express my willingness to give gratuitously the economic rights arising from the aforementioned article, in favor of the University of Santo Tomás, (hereinafter ASSIGNEE) specifically for the Journal_______________________in volume and year mentioned above.
THE ASSIGNOR declares that all contents of the aforementioned works are of his own, which are unpublished, that are not being evaluated by another institution, who has alienated them to third parties, which has no legal or contractual restriction that prohibits you authorize open publication and print media, digital access and make it visible in the databases and indexes where the magazine be indexed; The assignor is willing to go to sanitation by any action claim, plagiarism or other type of claim that might arise in this regard.
For all purposes to which it has place the applicable law in respect of this assignment will be legislation on the rights of prime author in the territory of Colombia as well as international treaties on this matter are accepted and incorporated into national legislation and additional legislation is issued on the matter.
Under this assignment, the assignee is authorized to copy, reproduce, distribute, publish, market the article under the transfer by any digital means, electronic or photocopying, known or unknown, retaining the obligation to respect in any case the author's moral rights contained in Article 30 of law 23 of 1982, law 1450 of 2011 and law 1520 of 2012.
It is signed in acceptance to the____day of ______