La educación superior a distancia tradicional y virtual: una perspectiva desde la economía de la educación
Traditional and virtual distance higher education: A view from economics of education
Abstract (en)
This article is the result of the investigative interest of the GIETO group of Institute of Distance Education of the University of Tolima. The document outlines from an interdisciplinary perspective, as is the economics of education, the importance of the understanding and presence of traditional and virtual distance learning methodologies in higher education, which in the past three decades have gained strength as a result of the high demand for training in the globalization process. This work stems from the paper "Traditional distance education and online as a generator of human capital in Financial Management at the University of Tolima". The article, under a metjod of document review, presents a state of the art and reflections shown from an interpretive perspective about the importance on the development of human capital in the region of traditional distance education.Abstract (es)
El presente artículo es producto del interés investigativo del grupo GIETO del Instituto de Educación a Distancia de la Universidad del Tolima. En el documento se esboza desde una perspectiva interdisciplinar como lo es la economía de la educación, la importancia del entendimiento y presencia de metodologías de aprendizaje a distancia tradicional y virtual en la educación superior, las cuales en las últimas tres décadas han tomado fuerza como resultado de la alta demanda de formación en este proceso globalizador. Este trabajo surge de la investigación "La educación a distancia tradicional y en línea como generador de capital humano en el programa de Administración Financiera de la Universidad del Tolima". En el artículo se muestra un estado del arte y reflexiones desde una perspectiva interpretativa con el método de revisión documental, la importancia al desarrollo de capital humano en la región de la educación a distancia tradicional y en línea.
References
Arias, N. C.; González, K., Padilla, J. E. (2010). Educación a distancia y educación virtual: una diferencia necesaria desde la perspectiva pedagógica y la formación del ser humano. Revista de investigaciones UNAD Bogotá - Colombia No. 09, junio - diciembre, 207-221.
Aronson, P. (2007). El retorno de la teoría del capital humano. Fundamentos en Humanidades, año 8, 16 (2).
Becker, G. (1965). A theory on the allocation of time. Economic Journal, 75, 493-517.
Becker, G. (1983). El capital humano. Madrid: Alianza.
Castells, M. (2002). La dimensión cultural de internet. Recuperado el 21 de febrero de 2014 de http://www.uoc.edu/culturaxxi/esp/articles/castells0502/castells0502.html.
Castillo-Merino, D.; Sjöberg, M. (2008). A theoretical framework for the Economics of E-learning. Revista de Universidad y sociedad de conocimiento, vol.5 N°1.
Conpes 3701. Departamento Nacional de Planeación. (2011).
Estévez, J. A.; Castro-Martínez, J. ; Rodriguez, H. (2014). La educación virtual en Colombia: exposición de modelos de deserción. Recuperado el 2 de marzo de 2015 de http://repository.poligran.edu.co/bitstream/10823/570/1/2014.06.24.Articulo%20educacion%20virtual.Pdf.
Doherty, S, Andrey, J. Y Johnson, L. C. (2000). The economic and social impacts of telework. Comunicación presentada en el Telework and the New Workplace at the 21st Century organizada por el US Department of Labor, Xavier University, New Orleans, Lousiana. (Citado por Perez y Gálvez, 2009)
Falgueras, I. (2008). La teoría del capital humano: orígenes y evolución. Temas de Economía (2).
Fedesarrollo. (2014). Teletrabajo: Un vistazo al caso colombiano. Recuperado el 1 de abril de 2015 de http://www.fedesarrollo.org.co/wp-content/uploads/2014/04/TIC-Abril2014.pdf.
Hermens, J.; Clarke, T. (2004). The political economy of e-learning educational development: strategies, standardisation and scalability. En: Education + Training, vol. 46, number 6/7, pp. 370-379.
López C, M. A. (2013). Aprendizaje, competencias y TIC. México: Pearson.
Mincer, J. (1958). Investment in human capital and personal income distribution. Journal of Political Economy, 46 (4), 281-302.
Mincer, J. (1962). On the job training: cost, returns, and some implacations. Journal of Political Economy, 70 (S5), Part 2, S50-S79.
Naranjo, E.; Uribe, A.; Valencia, M. (2006). La educación virtual y su aceptación en la escuela interamericana de bibliotecología de la Universidad de Antioquia. Revista Interamericana de Bibliotecología, 29 (2), 13-42.
Ozcelik, Y. (2010). The rise of teleworking in the USA: key issues for managers in the information age. Journal International Journal of Business Information Systems. Vol. 5 (3), marzo 2010, 211-229.
Parra, C.; Perilla, R.; Liz, A. (2014). La e-conomía necesita de e-learning. Revista Ideales, Vol. 5, 43-54.
Perez, C; Gálvez, A. M. (2009). Teletrabajo y vida cotidiana: Ventajas y dificultades para la conciliación de la vida laboral, personal y familiar. Athenea Digital - núm. 15: 57-79 (primavera 2009). Consultado de http://www.raco.cat/index.php/Athenea/article/ viewFile/130689/180431
Pineda, P. (2000). Economía de la educación: una disciplina pedagógica en pleno desarrollo. Teoría Educativa, 12, 143-158.
Prensky, M. (2001). Digital Natives, digital inmigrants. On the Horizon, Vol. 9 (5).
Ponzoni, M. (2013). La teoría del capital humano en la década del 90: ¿Influencias en el progreso socio-educativo argentino?. Pedagógicos, enero - diciembre, Vol. 6.
Salcines, J. V.; Freire, M. J. (2010). El valor económico de la educación a través del pensamiento económico: Desde el Mercantilismo hasta Alfred Marshall (siglo XIX). Revista de la Educación Superior, Vol. XXXIX, (153), enero - marzo, 2010, 53-64.
Schultz, T. W. (1961). Investment in human capital. American Economic Review, 51, 1-17.
Schultz, T. W. (1965). Investment in man: an economist´s view. Social Service Review, 33, junio, 1959, 109-117.
Schultz, T. W. (1981). Invirtiendo en la Gente. La cuantificación personal como motor económico. Barcelona: Ariel.
Schultz, T. W. (1983). La Inversión en Capital Humano. Educación y Sociedad, Vol. 8, (3).
THURROW, L (1983). Educación e igualdad económica. Educación y sociedad, Vol. 2, (Citado por Aronson (2007)).
UNIANDES (2009). Propuesta de Política Pública para la Educación Virtual en Colombia. Recuperado el 20 de febrero de 2014 de http://wikiplanestic.uniandes.edu.co/lib/ exe/fetch.php?media=recursos:propuesta_de_politica_publica_de_educacion_virtual-_07-09.pdf.
How to Cite
License
CIFE Journal is under license Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
ASSIGNMENT OF AUTHOR'S PATRIMONIAL RIGHTS
_____________________,adult, identified with citizenship card No. _________ issued in the city of____________,henceforth the Assignor, in my capacity as author of the article __________________________________________________, to be published in thejournal _____________________________,volume____,number _____,year________in physical copies in the institutional portal, website or any known or future means, I express my willingness to give gratuitously the economic rights arising from the aforementioned article, in favor of the University of Santo Tomás, (hereinafter ASSIGNEE) specifically for the Journal_______________________in volume and year mentioned above.
THE ASSIGNOR declares that all contents of the aforementioned works are of his own, which are unpublished, that are not being evaluated by another institution, who has alienated them to third parties, which has no legal or contractual restriction that prohibits you authorize open publication and print media, digital access and make it visible in the databases and indexes where the magazine be indexed; The assignor is willing to go to sanitation by any action claim, plagiarism or other type of claim that might arise in this regard.
For all purposes to which it has place the applicable law in respect of this assignment will be legislation on the rights of prime author in the territory of Colombia as well as international treaties on this matter are accepted and incorporated into national legislation and additional legislation is issued on the matter.
Under this assignment, the assignee is authorized to copy, reproduce, distribute, publish, market the article under the transfer by any digital means, electronic or photocopying, known or unknown, retaining the obligation to respect in any case the author's moral rights contained in Article 30 of law 23 of 1982, law 1450 of 2011 and law 1520 of 2012.
It is signed in acceptance to the____day of ______