Relación entre la educación y los componentes del índice de pobreza de Amartya Sen: Un análisis en Colombia
Relationship between Education and Poverty Index Components Amartya Sen: An analysis in Colombia
Abstract (en)
This article approached the relationship between education and poverty index components proposed by Amartya Sen for the Colombian case. Poverty is a problem whose discussion assumes a global relevance as critical element of social impact, so it is necessary to design processes consistent measuring its magnitude. Absolute poverty measures may leave out of consideration associated with its emergence in different contexts or social factors. This study approaches to Amartya Sen´s conceptions about poverty in relation to measures that are not only associated with the income poverty line or basic needs but also connected with the development and freedom within the capabilities human. This paper took in account considerations of poverty in Latin America and Colombia, the theory of capacity and its relation to freedom and education as instrumental freedom, in order to present a method for measuring poverty and its relationship with human capabilities. For statistical analysis, we worked with the variables of the Encuesta Continua de Hogares (DANE, 2010) and a total of 226.302 households were analyzed in a population of 44'216 .992,26 inhabitants, with these data it was established the Sen´s human poverty index for 2010 and it was provided conceptual bases to measure the correlations with the education from this explanatory model for the Colombian case.Abstract (es)
El presente artículo abordó la relación entre educación y los componentes del índice de pobreza propuesto por Amartya Sen para el caso colombiano. La pobreza es un problema cuya discusión asume una relevancia mundial como elemento de impacto social crítico, por lo que es necesario diseñar procesos de medición coherentes con su magnitud. Las medidas absolutas de pobreza pueden dejar fuera de consideración ele- mentos asociados a su emergencia en diversos contextos o circunstancias sociales. Este estudio retomó los planteamientos que Amartya Sen hace sobre la pobreza en relación con medidas que no solamente se asocian al ingreso, la línea de pobreza o las necesida- des básicas insatisfechas sino que además, conectan con el desarrollo y la libertad en el marco de las capacidades humanas. Así, se tuvieron en cuenta consideraciones sobre la pobreza en Latinoamérica y Colombia, la teoría de las capacidades y su relación con la libertad y la educación como libertad instrumental, con el fin de presentar un método para medir pobreza y sus relaciones con las capacidades humanas. Para el análisis esta- dístico se trabajó con las Variables de la Encuesta Continua de Hogares (DANE, 2010) y se analizaron un total de 226.302 hogares dentro de una población de 44´216.992,26 habitantes, con estos datos se pudo establecer para el año 2010 el índice Sen de pobreza y proveer bases conceptuales para medirla en relación con la educación a partir este modelo explicativo para el caso colombiano.
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