Análisis reflexivo de los negocios inteligentes en Colombia
Reflective analysis of smart businesses in Colombia
Abstract (en)
The analysis of Business Intelligence - BI - becomes an essential factor for new business models, taking into account the demands of the market and its dynamics in relation to the use of technologies and communications. In light of this research, it is intended to analyze, from a descriptive and documentary qualitative perspective, the findings that this concept has originated and the way in which the authors have observed its evolution in organizational terms. Thus, the document starts from an introduction where the topic is contextualized and gives indications of the main problems of using this set of tools for Colombia, and then, from a review of the literature, it addresses the topic from a theoretical perspective and is confronted in the results of the document through the methodology used. Finally, the conclusions on the topic addressed are shown.
Abstract (es)
El análisis de la Inteligencia de Negocios (BI) se convierte en un factor esencial para los nuevos modelos de negocio, teniendo en cuenta las exigencias del mercado y sus dinámicas con relación al uso de las tecnologías y las comunicaciones. A la luz de la presente investigación se pretende analizar, desde una perspectiva cualitativa tipo descriptiva y documental, los hallazgos que ha originado este concepto y la forma como los autores han observado la evolución del mismo en términos organizacionales. Es así como el documento parte de una introducción donde se contextualiza el tema y se induce al lector a conocer los principales problemas del uso de este conjunto de herramientas para Colombia, para luego, desde una revisión de la literatura, abordar el tema desde una perspectiva teórica y confrontarla en los resultados del documento a través de la metodología empleada. Finalmente, se muestran las conclusiones sobre el tema estudiado.
References
Alvarado-Apodaca, J., Ramírez-Noriega, A., Tripp-Barba, C., Martínez-Ramírez, Y. y Álvarez Sánchez, I. N. (2023). Inteligencia de negocios en América Latina: una revisión sistemática de literatura. Revista de investigación en Tecnologías de la Información, 11(24), 76-89. https://riti.es/index.php/riti/article/view/272
Ahumada-Tello, E., Zárate Cornejo, R. E., Plascencia López, I. y Perusquia-Velasco, J. M. (2016). Modelo de competitividad basado en el conocimiento: el caso de las pymes del sector de tecnologías de información en Baja California. Revista International Administración y Finanzas, 5(4), 13-27.
Barrios, A. (2020). Las organizaciones inteligentes, modelo gerencial que transforma e impulsa la economía y productividad empresarial. Revista científica Gerens, (7), 137-147. http://revistas.unellez.edu.ve/index.php/rgerens/article/view/1253
Calle González, K. V. (2023). La inteligencia de negocios y su impacto en la competitividad de las mipymes de Azogues-Ecuador [Tesis de pregrado, Universidad Católica de Cuenca] Repositorio de la Universidad Católica de Cuenca. https://dspace.ucacue.edu.ec/items/96053c96-ea34-4008-afdc-b8894beffa99
Chao, M. (2024). La IA como motor de cambio en el ámbito empresarial de Latinoamérica durante 2024. Revista Forbes. https://www.forbes.com.mx/la-ia-como-motor-de-cambio-en-el-ambito-empresarial-de-latinoamerica-durante-2024/
Cubillo, J. (1997). La inteligencia empresarial en las pequeñas y medianas empresas competitivas de América Latina-algunas reflexiones. Ciência da Informação, 26(3), 260-267. https://doi.org/10.1590/S0100-19651997000300005
Ghashami, A., Alborzi, M., Movahedi, F. y Radfar, R. (2019). A model for implementation of Intelligent Business solutions on the basis or the level of BI maturity: An iranian experience. Ad-Minister, 34(159), 158-173. https://doi.org/10.17230/Ad-minister.34.8
Haro, A. F., Martínez, A. P., Nuela, R. M., Criollo, M. E. y Pico Lescano, J. C. (2023). Inteligencia de Negocios en la gestión empresarial: un análisis a las investigaciones científicas mundiales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(1), 3367-3382. https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.493
Muñoz Hernández, H., Osorio Mass, R. C. y Zúñiga Pérez, L. M. (2016). Inteligencia de los negocios: clave del éxito en la era de la información. Clío América, 10(20), 194-211. https://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/1877/1551
Novoa Torres, N., Bermúdez, D. R. y Zamora-Carrillo, H. (2019). Nociones, consideraciones y ventajas de la inteligencia de negocios. Revista Vínculos, 16(2), 280-287. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/vinculos/article/view/15592/15391
Quintero Colorado, G. (2018). Caracterización de la implementación de Business Intelligence en la empresa ABC para soportar la toma de decisiones estratégicas [Tesis de pregrado, Universidad Libre Seccional Pereira] Repositorio Unilibre. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/17358/CARACTERIZACI%c3%93N%20DE%20LA%20IMPLEMENTACI%c3%93N%20DE%20BUSINESS.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tecnología en Colombia: retos y oportunidades de cara al 2024 (2023). Prensario TI Latin América. https://prensariotila.com/tecnologia-en-colombia-retos-y-oportunidades-de-cara-al-2024/#:~:text=El%20sector%20tecnológico%20en%20Colombia,para%20las%20empresas%20del%20sector.
Vanegas Alba, D. A. (2019). Inteligencia de negocios: modelo para la toma de decisiones, basado en la interacción de los criterios y las etapas del ciclo de ventas en una empresa de IT en Latinoamérica [Tesis de maestría, Universidad Distrital Francisco José de Caldas] Repositorio de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. http://hdl.handle.net/11349/16281
Viteri-Cevallos, C. J. y Murillo-Párraga, D. Y. (2021). Inteligencia de Negocios para los Organizaciones. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(12), 304-333. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8011446
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CIFE Journal is under license Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
ASSIGNMENT OF AUTHOR'S PATRIMONIAL RIGHTS
_____________________,adult, identified with citizenship card No. _________ issued in the city of____________,henceforth the Assignor, in my capacity as author of the article __________________________________________________, to be published in thejournal _____________________________,volume____,number _____,year________in physical copies in the institutional portal, website or any known or future means, I express my willingness to give gratuitously the economic rights arising from the aforementioned article, in favor of the University of Santo Tomás, (hereinafter ASSIGNEE) specifically for the Journal_______________________in volume and year mentioned above.
THE ASSIGNOR declares that all contents of the aforementioned works are of his own, which are unpublished, that are not being evaluated by another institution, who has alienated them to third parties, which has no legal or contractual restriction that prohibits you authorize open publication and print media, digital access and make it visible in the databases and indexes where the magazine be indexed; The assignor is willing to go to sanitation by any action claim, plagiarism or other type of claim that might arise in this regard.
For all purposes to which it has place the applicable law in respect of this assignment will be legislation on the rights of prime author in the territory of Colombia as well as international treaties on this matter are accepted and incorporated into national legislation and additional legislation is issued on the matter.
Under this assignment, the assignee is authorized to copy, reproduce, distribute, publish, market the article under the transfer by any digital means, electronic or photocopying, known or unknown, retaining the obligation to respect in any case the author's moral rights contained in Article 30 of law 23 of 1982, law 1450 of 2011 and law 1520 of 2012.
It is signed in acceptance to the____day of ______