Jóvenes y representaciones sociales sobre la foto de perfil en Facebook
Adolescents and social representations about the profile picture on Facebook
Abstract (en)
This article seeks to provide data collected through a research, whose main focus is aimed at identifying the representations that young people, aged 14 to 17 years old, have in a school located at Usme (south of Bogotá, Colombia). It presents perceptions about what they are, what they want to show through their Facebook profile picture. The article presents the background, the theoretical framework, the methodological design used, and finally, a categorization that was conducted by the research subjects which try to explain what social representations are immersed in. Finally, conclusions appear as a result of a qualitative, hermeneutical and participatory exercise research
Abstract (es)
References
Almansa, A., Fonseca, O., y Castillo, A. (2013). Redes sociales y jóvenes. Uso de Facebook en la juventud colombiana y española. Revista Comunicar, 20, (pp. 127-135).
Albert, M. (2007). La investigación educativa. Madrid: McGraw-Hill.
Centro Internacional de Investigación para el Desarrollo. (2004). El sistema de análisis social. Recuperado de https://www.upeace /pdf/ALL%20SAS%20SPANISH.pdf
Cruz, M. (1996). Tiempo de subjetividad. En Cruz, M. (Ed.). Barcelona: Ediciones Paidós.
Debray, R. (1992). Vida y muerte de la imagen. Barcelona: Paidós.
Ducrot, O. (1986). El decir y lo dicho: polifonía de la enunciación. Barcelona: Paidós.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2003). Metodología de la Investigación. 3.a ed. México: McGraw-Hill.
Lipovetsky, G. (1990). La era del vacío: ensayos sobre el individualismo. Barcelona: Anagrama Editorial.
Marwick, A. (2005). I’m a lot more interesting than a friendster profile: identity presentation, authenticity, and power in social networking services. En Almansa, A., Fonseca, O., y Castillo, A. (Comp.). Redes sociales y jóvenes. Uso de Facebook en la juventud colombiana y española. Revista Comunicar, 20, (pp. 127-135).
Mazón, R. (2011). Estoy en Facebook, luego existo. La identidad y las redes sociales. Revista de Filosofía, 131, (pp. 243-268).
Moscovici, S. (1985). La era de las multitudes: un tratado de la psicología de las masas. México: Fondo de cultura económica.
Muñoz, G. (2012). Jóvenes, culturas y poderes. Revista Latinoamericana de Ciencias sociales, niñez y juventud, 10(1), 712-714.
Regillo, R. (2007). Emergencia de culturas juveniles: estrategias del desencanto. Colombia: Grupo editorial Norma.
Rubio, G. (2010). Generación digital: patrones de consumo de internet, cultura juvenil y cambio social. Revista de Estudios de Juventud, 88, (pp. 201-221).
Skog, A. (2005). Social interaction in virtual communities: The significance of technology. En Almansa, A., Fonseca, O., y Castillo, A. (Comp.). Redes sociales y jóvenes. Uso de Facebook en la juventud colombiana y española. Revista Comunicar, 20, (pp. 127-135).
Van Dijk, T. (1984). Texto y contexto. Madrid: Cátedra ediciones.
How to Cite
License
The authors maintain the rights to the articles and are therefore free to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the work under the following conditions:
Recognize the credits of the work in the manner specified by the author or licensor (but not in a way that suggests that it has their support or that they support the use of their work).
Campos en ciencias sociales is under a Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Universidad Santo Tomás reserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the aforementioned license.